ایده‌هایی درباره‌ی تزئین سقف‌ها

Decorative Ceiling Ideas

ایده‌هایی درباره‌ی تزئین سقف‌ها

در این متن در مورد اشکال متنوع سقف سخن به میان می آوریم. همان‌طور که می دانیم، فراموش شده ترین  قسمت از یک فضا، سقف آن است. معمولا سقف‌ها را خیلی ساده، سفید رنگ می‌کنیم و تا لکه یا ترکی در آن دیده نشده، اصلا فراموش میکنیم که سقفی بالای سر ما است. بر خلاف این تصور، سقف می‌تواند بخش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان یک خانه ایفا کند.پس نباید نقش طراحی سقف را در طراحی کل فضا نادیده گرفت.

عناصر معماری می‌توانند عمق و شخصیتی بی مانند به فضا بدهند. اگر رد تیرهای ساختمان بر روی سقف شما پدیدار شده است و یا اگر سقف ساده و خسته کننده ای دارید، گزینه های زیادی هست که می‌توانید بر روی سقف خانه یا محل کارتان انجام دهید. در زیر به چند نمونه از این نمونه ها را به شما معرفی میکنیم.

تزئین سقف‌ها در طراحی داخلی اصفهان

Coffered Ceilings

سقف‌های صندوقی یا کافرد

این نوع سقف‌ها به فضای شما سبکی کلاسیک می دهد. به عنوان یک عنصر معماری این نوع سقف ، شخصیت بخصوصی به فضا می‌دهند. واژه کافرد به پنل‌های فرو رفته (بیشتر به شکل مکعب) گفته می‌شود که به شکلی مشبک در سقف اجرا می‌شوند. سقف‌های کافرد بیش ازصدها سال است که در فضاها با کاربری های مختلف استفاده می‌شود. این سقف‌ها را به خصوص می‌توان در کتابخانه‌ی خانه‌های قدیمی ‌پیدا کرد. اما امروزه در بسیاری از اتاق‌ها مثل اتاق غذاخوری، پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و…. این نوع سقف را می توان بکار برد. سقف‌های کافرد سبکی لوکس و کلاسیک به فضا می‌دهند. امروزه حتی در خانه‌هایی که سقف‌های کوتاهی دارند نیز از این نوع سقف استفاده می‌شود.

تزئین سقف‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان

Ceiling Medallions

گچ‌بری

ما ایرانی‌ها با سقف های گچ‌بری شده آشنایی بیشتری داریم. طرح‌هایی که معمولا در مرکز یک سقف قرار می‌گیرند و در میانشان جای آویزان کردن چراغ یا لوستردر نظر گرفته می شود. این نوع از عناصر معماری معمولا در فضاهای رسمی‌تر مثل اتاق غذاخوری یا پذیرایی کاربرد بیشتری دارند. در قدیم از چوب برای طراحی این فضاها استفاده می‌شد اما همانطور که از اسم آن مشخص است امروزه از عناصر سبک‌تری مثل گچ برای این نوع طرح‌ها استفاده می‌شود..

گچ‌بری‌ها طرح های گوناگون و متنوعی دارند، از طرح‌های ساده گرفته تا طرح‌های پر زرق و برق وپیچیده. قبل از انتخاب طرح این نوع سقف ها حتما دقت کنید که اشکال گچ‌بری از چراغ‌ها و یا لوستر‌های شما بزرگ‌تر باشند به طوری که متناسب با هم باشند. عدم تناسب گچ‌بری با چراغ‌ها باعث می‌شود فضای شما کوچک‌تر به نظر برسد.

تزئین سقف‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان

Beadboard

پنل‌های چوبی و یا بدبورد‌ها

بدبورد‌ها را تا حدودی می‌شود با لمینت ها مقایسه نمود. با این تفاوت که لمینت مخصوص کف و بدبورد‌ها در سقف ها کار می شوند. با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید از چوب‌های عایق‌بندی شده‌ی یکپارچه و یا از قطعات چوب فشرده استفاده کنید. این کار به فضای خانه‌ی شما گرما و جذابیتی خاص می‌بخشد.و بر خلاف سقف‌های کافرد حالت رسمی‌ به فضای شما نمی‌دهد.

تزئین سقف‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان تزئین سقف‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان

Tin Tiles

کاشی‌های کوچک

با این نوع از کاشی‌کاری در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان ما ایرانی‌ها بخوبی آشناهستیم. البته  کاشی‌ کاری به سبک سنتی در گذشته در بخشی از فضاهای خانه ها و بیشتر در اماکن مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت. اما برای کسانی که از این نوع کاشی‌کاری لذت می‌برند، گزینه ای بسیار مناسب  است. این نوع کاشی‌کاری در غرب در اواخر قرن 19 و به دلیل گران بودن گچ‌بری از رواج چشمگیری برخوردار شد. با این که همه مصالح ساختمانی از آن زمان تا به امروز تنوع چشمگیری پیدا کرده‌اند. به هر حال  زیبایی این کاشی‌ها را نیز نمی‌توان نادید گرفت.

تزئین سقف ها در طراحی داخلی اصفهان

در تصاویر زیر چند نمونه سقف به سبک امروزی مشاهده خواهیم کرد.

تزئین سقف ها در طراحی داخلی اصفهان تزئین سقف ها در طراحی داخلی اصفهان تزئین سقف ها در طراحی داخلی اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.