اصول طراحی نما در ساختمان

تعریف نمای ساختمان:

نمای خارجی ساختمان به جداره خارجی بنا گفته می شود، که در معرض دید عموم قرار می گیرد و شامل احجام و فرم ها یی در نگاه اول و سپس شامل اجزائی مانند سطوح باز و بسته ، تقسیم کننده های فضایی و… می باشد.

این قسمت از طراحی ساختمان در بازسازی منزل اصفهان اهمیت زیادی دارد و مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

طراحی نما در اصفهان

به طور کلی طراحی نمای ساختمان ها با کاربری های مختلف در سه حوزه قابل بررسی و توجه می باشد:

  1. طراحی نما بذات یا در رابطه با اصول زیبا شناسی نما.
  2. طراحی نما در رابطه با درون یا بخش های داخلی ساختمان.
  3. طراحی نما در رابطه با بیرون یا منظر شهری .

طراحی نما بذات:

در طراحی نما در حوزه بذات، فارغ از جنبه های درونی و بيروني نمای ساختمان به جنبه های زیباشناسی طرح توجه میشود:تعادل ، تناسب ، نسبت پرو خالی درنما ، عمقها و حجم سازی ها در نما ، خط آسمان ، نسبت بنا به کرسی یا پیلوتی ، رنگ بندی نما ، قاب بندی نما ، ترکیب بندی نما ، نقطه عطف در نما ، ریتم و سلسله مراتب در نما ، بافت در نما و… همه از مواردی هستند که در این حوزه بررسی می شود.

طراحی نما در اصفهان

طراحی نما در رابطه با درون :

توجه به عملکرد کلی بنا در ارتباط با بخش های داخلی ساختمان ، توجه به عملکرد اجزاء و  فضا های پشت نما ، حوزه های عمومی ، خصوصی و خدماتی ،پارتیشن بندی ها و محدودیت های داخلی چون شلف ها و قفسه ها،کابینت آشپزخانه و تاسیسات ساختمان،زیبایی شناسی و ترکیب بندی در معماری داخلی،روحیه کاربران ساختمان و کارفرما،میزان نورگیری لازم برای عمق و متراژ داخلی نیز از مواردی هستند که در این حوزه بررسی می شود.

طراحی نما در رابطه با بیرون و یا منظر شهری :

توجه به مکان و هویت محل قرار گیری نمای ساختمان، همجواری ها ،دید و منظر های مطلوب و نا مطلوب، سمت قرارگیری و نورگیری نما(شمالی ، جنوبی ، شرقی ، غربی و توجهات اقلیمی مرتبط )،فاصله و رویت بنا از دسترسی ها و معابر شهری ، سهولت حرکت به پارکینگ و ورودی انسانی، رعایت ضوابط شهر سازی و مقررات طراحی نما، مسایل اکوستیکی ،ایده های نورپردازی در طراحی نما ، کاربرد مصالح سازگار با زیست بوم و شرایط محیطی در طراحی نما ، نکات فنی و اقتصادی در اجرای نما همه از جمله مواردی هستند که در این حوز بررسی می شوند.

طراحی نما در اصفهان

بررسی و رویت نمای ساختمان از دید ناظران مختلف:

نما را از منظر دیگر در سه مرتبه درک می کنیم :

  1. درک کلی و سریع از نمای ساختمان :

فرض کنید سوار ماشینتان هستید و از دور به ساختمان نزدیک می شوید چه چیزهایی از نما را دریافت میکنید؟کلیت حجم ها ، فضاهای پرو خالی ، خط آسمان ، رنگ بندی و تقسیم بندی های کلی در طراحی نما.

  1. درک عمیق تر و با تأمل از نمای ساختمان:

اینبار ماشینتان را کنار خیابان پارک می کنید و پیاده به سمت ساختمان نزدیک می شوید ،طبیعتا درک بیشتری از نمای ساختمان خواهید داشت ،موقعیت و فرم قرارگیری پنجره ها  و تراسها ، پوسته ها ، عمقها و … مواردی که با دقت بیشتری بررسی خواهید کرد.

  1. توجه به جزییات در طراحی نما :

حال دیگر به ساختمان رسید اید و می خواهید وارد ساختمان بشوید ،درب ورودی ساختمان ، آیفون ، جعبه پست ،فلاور باکس ها و سکوهای نشیمن ، ژوئن ها در سنگ کاری نما ، بافت آجر در نما ، نورپردازی ها و نورمخفی زیر قاب ها و …و موارد دیگری که روی تک تک آنها با جزئیات خاص خود نظر خواهید داشت.

طراحی نما در اصفهان

نتیجه گیری:

به همین روال در طراحی نمای یک ساختمان در ابتدا بایستی با توجه به حوزه هایی که نمای ساختمان در آن ها قابل بررسی می باشند به یک نتیجه گیری کلی دست پیدا کرد و سپس نما را از دید ناظر های مختلف بررسی و از کلیات به جزییاتی مانند :پایین دست ها در طراحی نمای ساختمان ، ورودی ساختمان ، درب پارکینگ ، پنجره ها ، تراس ، خط آسمان و جان پناه پشت بام و مصالح مناسب و جزییات اجرایی در طراحی نمای ساختمان رسید.

نکته مهم:

در مقاله پیش رو که توسط گروه طراحی داخلی و معماری خانه تهیه و تنظیم شده است به این نتیجه رسیدیم که عوامل و پارامترهای زیادی در طراحی یک نمای ساختمان ایده آل تأثیر گذار خواهد بود. یکی از اثر گذار ترین بخش ها در طراحی نمای خارجی یک ساختمان ،طراحی دکوراسیون داخلی یا طراحی همان بخش های داخلی ساختمان است که می تواند اثرات مهم و تعیین کننده ای در طرح نهایی نمای ساختمان شما داشته باشد. بنابراین سعی کنید قبل از هر اقدامی برای طراحی نما با مراجعه به طراحان داخلی مجرب و کار آزموده در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی ساختمان موارد و گزینه های احتمالی را بررسی نمایید.

گروه معماری خانه که یکی از شرکت های فعال در زمینه دکوراسیون داخلی در اصفهان می باشد. با دارا بودن کادری مجرب و حرفه ای در زمینه طراحی نما در اصفهان و طراحی داخلی در اصفهان آماده همکاری در زمینه طراحی و اجرای کلیه پروژه هاس ساختمانی در سطح شهر اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.