استاندارد های ابعادی و راهنمای انتخاب عناصر مهم در طراحی داخلی ساختمان های مسکونی.

طراحی داخلی در اصفهاناستاندارد های ابعادی در طراحی دکوراسیون داخلی.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در رستوران،کتابخانه، منزل دوستان و یا قرار ملاقات های روزانه خود پشت برخی از میز ها نشسته و احساس ناراحتی کرده اید، چون ارتفاع آن ها مناسب شما و مطابق با استاندارد های ابعادی نبوده است،یا هنگام عبور از یک فضا حس می کنید آویزی که در آن محل نصب شده است ممکن است با سر شما برخورد کند. این قبیل اتفاقات هستند که ممکن است، احساسات ناخوشایندی در شما به وجود آورند و باعث میشود تا فکر بازسازی خانه در اصفهان به ذهنتان برسد. و اگر این کار به درستی انجام شود و در قالب یک طراحی داخلی ایده آل به شما ارائه شوند هرگز موجب سلب آرامش شما نخواهند شد و کیفیت فضای شما را تا حدود بهبود خواهند داد.

بنابراین استاندارد های ابعادی در طراحی داخلی شامل ابعاد و اندازه های تعریف شده ای هستند،که برای بخش های مختلف از یک طرح ارائه می شوند تا بتوانند بهترین و مناسبترین فضا را برای کاربران آن فضا ایجاد کنند.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت می باشد که اندازه های استانداردی که در منابع و کتاب های طراحی می بینید ،برای همه افراد صادق نیستند و همیشه استثناء هایی وجود دارند، و در واقع این ابعاد، ابعادی هستند که رایج تر و عمومی تر هستند.

 شما با مراجعه به طراحان داخلی کار آزموده می توانید علاوه بر رعایت اصول ابعادی در طراحی دکوراسیون داخلی  منزل خود، نیاز ها و خواسته های فردی و مطابق با نیاز های خود را داشته باشید و دکوراسیون منزل خودتان را خودتان انتخاب و ایجاد کنید.

برخی از ابعاد و اندازه های رایج در طراح داخلی.

ارتفاع استاندارد کانتر آشپزخانه(میز اپن و جزیره در آشپزخانه):

طراحی آشپزخانه یکی از مهمترین عناصر در طراحی داخلی ساختمان شما می باشد.بنابراین توجه به جزئیات در طراحی بخش های مختلف آن از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از این بخش هایی که زیبایی خاصی به آشپزخانه شما می بخشد،همان میز های جزیره یا اپن در آشپزخانه هاست که در ادامه در مورد استاندارد های موجود برای میز های کانتر آشپزخانه ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

ارتفاع در میز های جزیره و اپن به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع کاربری آن و نوع صندلی که قرار هست پشت آن قرار گیرد.به عنوان مثال در صورتی که میز کانتر آشپزخانه با هدف میز کار ایجاد گردد،ارتفاع آن به طور معمول بین 90تا95 سانتی متر بسته به قد کاربران آن متغیر است و صندلی های اپنی در پشت آن قرار می گیرد.و در صورتی که میز کانتر با هدف میز ناهار خوری یا صبحانه خوری ایجاد گردد ارتفاع 75 سانتی متر برای آن در نظر گرفته می شود و صندلی های معمول در میزهای ناهار خوری را در پشت آن می توان قرار داد.البته ارتفاع میز های جزیره و اپن دو طبقه تا 105 سانتی متر نیز می رسد.

طراحی داخلی در اصفهان

نکاتی مهم در زمینه طراحی و انتخاب میز های اپن و جزیره آشپزخانه:

در طراحی داخلی آشپزخانه ها طراحی میز های اپن و جزیره از اهمیت زیادی برخوردار هستند و از عناصر مهم و پر کاربرد در آشپزخانه ها محصوب می شوند بنابراین توجه به جزئیات آن ها امری مهم و ضروری است.گروه طراحی داخلی و معماری خانه جهت آشنایی بیشتر شما با اصول طراحی میزهای کانتر(میز های جزیره یا اپن) در طراحی کابینت آشپزخانه ها مقالاتی با این هدف تهیه و تنظیم نموده است که با مراجعه به بخش مقالات می توانید از بهره گیرید.

ارتفاع استاندارد صندلی اپن و جزیزه در آشپزخانه ها:

ارتفاع سطح نشیمن در صندلی های اپن و جزیره در صندلی های معمولی با هدف ناهار خوری عموما 60 سانتی متر و در صندلی های بار و یا صندلی هایی که در پشت میز های کار قرار می گیرند، عموما در ارتفاع 75 سانتی متر می باشند.طراحی داخلی در اصفهان

نکاتی مهم در زمینه انتخاب صندلی های میزهای اپن و جزیره:

  • صندلی های اپن و یا بار از جمله عناصری هستند که می توانند زیبایی و جلوه خاصی به آشپزخانه شما ببخشند.بنابراین انتخاب مناسب یک صندلی برای میز اپن یا جزیره آشپزخانه شما می تواند نقشی مهم در زیبایی دکوراسیون داخلی ساختمان شما داشته باشد.
  • صندلی های اپن و جزیره که در پشت میز های کانتر قرار می گیرند، می توانند بدون پشتی یا با پشتی باشند، چرخان باشند یا ثابت،فلزی باشند یا چوبی و یا از هر جنس دیگری اما شما بایستی مناسبترین گزینه را متناسب با دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید.
  • اگر صندلی هایی را به عنوان صندلی پشت اپن یا جزیره خود انتخاب می کنید که دسته دارند،حتما دقت کنید که در زیر کانتر کابینت آشپزخانه قرار گیرند و فضای کمتری را اشغال کنند.

ارتفاع استاندارد طراحی میز های ناهارخوری:

ارتفاع استاندارد میز های ناهارخوری عموما ۷۵ سانتی متر می باشد. این اندازه حتی برای افراد قد بلند در حالت نشسته نیز مناسب می باشد.ارتفاع صندلی غذاخوری نیز عموما بین ۴۲ تا ۴۷ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

استاندارد های ابعادی در طراحی دکوراسیون داخلی.

نکتاتی مهم در زمینه انتخاب صندلی و میز ناهار خوری:

  • در انتخاب میز ناهار خوری دقت داشته باشید و بهترین گزینه متناسب با دکوراسیون داخلی خانه خود را انتخاب کنید.
  • میز های ناهار خوری در ابعاد و فرم های متفاوتی در بازار عرضه می شوند قبل از هر اقدامی برای خرید تمام جوانب را در نظر بگیرید.
  • سعی کنید از میز های ناهار خوری ظریف و متناسب با ابعاد ساختمانتان استفاده کنید.
  • به این توجه داشته باشید که اگر صندلی میز نهار خوری منزل شما با مبلمان منرلتان ست باشد می توانید در موارد لزوم از آن ها استفاده کنید.
  • اگر صندلی میز غذاخوری تان دسته دار است،به محل قرار گیری آن در زیر میز ناهار خوری دقت کنید.
  • از صندلی های استفاده کنید که با ارگونومی بدن انسان استاندارد و نشیمن مناسبی به شما بدهند.

 

ارتفاع استاندارد روشویی حمام و سرویس بهداشتی و راهنمای انتخاب آن.

ارتفاع استاندارد برای روشویی حمام و سرویس بهداشتی بین ۸۵ تا ۸۷ سانتی متر می باشد.البته بایستی قبل از اجرای روشویی سرویس های بهداشتی طرح و فرم آن رامشخص کرده و نوع شیر آلات و کاسه روشویی آن را مشخص کرد تا بتوانید بخش های مختلف آن را بدرستی طراحی و اجرا کنید.طراحی داخلی در اصفهان

نکاتی مهم در انتخاب روشویی سرویس های بهداشتی:

  • روشویی ها عموما به دو صورت پیش ساخته و یا قابل ساخت در بازار موجود می باشد بایستی با توجه به ابعاد موجود بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • روشویی ها با فرم ها و طرح مختلفی در بازار موجود می باشد با توجه به فرم و فضای سرویس بهداشتی بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • کاسه روشویی ها عموما بصورت رو سنگی و زیر سنگی و با فرم های مختلفی از قبیل دایره ،مستطیل ،مربع ،بیضی و…… در بازار موجود می باشند بنابر این نوع کاسه روشویی در انتخاب طرح و فرم  روشویی سرویس های بهداشتی موثر است.
  • کاسه روشویی ها از جنس های مختلفی از قبیل چینی،سنگی،فلزی،شیشه ای ،کورینی و…..ساخته می شوند بهترین گزینه را متناسب با شرایط محیطی انتخاب کنید.
  • عموما روشویی ها به علت قرار گیری در محل های مرطوب از جنس ها خاصی استفاده می شوند که مقاومت بالایی داشته باشند مواردی از قبیل ورق های فومیزه ضد آب،چوب های ترمو وود ،سرامیک و چینی،کورین ،کوراتز و سنگ های طبیعی و مصنوعی و ….بنابر این در انتخاب جنس روشویی دقت کنید.
  • امروزه با توجه با اهمیت زیبایی سرویس های بهداشتی روشویی هایی به صورت سفارشی و طرح های خاص از جنس های مختلف مانند سنگ های مرمر با قابلیت عبور نور و یا کورین و سنگ های مصنوعی مشابه ساخته می شوند که جلوه خاصی به توالت و حمام ها می بخشند.

گروه طراحی داخلی و معماری خانه یکی از گروه های پیش رو در زمینه طراحی و اجرای روشویی های کورینی و اجرای کورین و سنگ های مصنوعی با طرح ها و فرم های خاص می باشد.

نوع نور پردازی سرویس های بهداشتی و ارتفاع استاندارد لامپ دیوارکوب بالای روشویی ها:

در حمام ها و سرویس های بهداشتی، عموما سه نوع نور پردازی ایده آل می باشد:

  1. روشنایی سقفی موجود در سقف های کاذب کناف با هدف تأمین نور اصلی،که عموما بصورت توکا و روکار نصب می گردند و بایستی به صورت واتر پروف یا ضد آب اجرا گردند.
  2. لامپ های دیواری نصب شده در طرفین یا بالای آینه روشویی ها،برای تأمین روشنایی روشویی ها که عموما در ارتفاع ۸۲ تا ۹۰ سانتی متری از روشویی نصب می شوند.
  3. استفاده از آویز های سقفی دکوراتیو جهت ایجاد زیبایی و نور پردازی های ویژه در سرویس های بهداشتی.

ارتفاع استاندارد و راهنمای انتخاب میز قهوه خوری یا café table:

ارتفاع مناسب برای میز های قهوه خوری عموما بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر می باشد. این ارتفاع عموما فضای کافی برای قرار گیری پاهای فرد نشسته روی کاناپه و یا صندلی پشت آن را فراهم می سازد.

نکاتی مهم در انتخاب میز های جلو مبلی ،قهو خوری café table :

  • این میز ها عموما در ابعاد و فرم های مختلفی ساخته می شوند.فرم های منظمی از قبیل دایره ،بیضی ،مستطیل و مربع و یا هر الگو و فرمی متناسب با دکوراسیون و مبلمان قرار گرفته در جلوی آن ،سعی کنید بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • میز های جلو مبلی در جنس های مختلفی به بازار عرضه می شوند،جنس هایی از قبیل،شیشه،چوب،فلز،سنگ و یا هر ترکیبی از این موارد اما آن چه مهم می باشد،انتخاب جنسی از صفحه روی این میز هاست که مقاومت زیادی در مقابل خط و خش و رطوبت داشته باشند.
  • انتخاب میز های جلو مبلی سبک و با قابلیت جابجایی ساده نیز از خصوصیات یک میز ایده آل می باشد.
  • در صورت نیاز می توانید از میز های عسلی مطابق با طرح میز جلو مبلی خود جهت پذیرایی مهمان استفاده کنید.
  • در صورت نیاز می توانید از کشو ها و یا قفسه هایی تعبیه شده در این میز ها استفاده کنید.

ارتفاع مناسب نصب هود آشپزخانه و انتخاب نوع هود آشپزخانه:

ارتفاع نصب هود آشپزخانه ها اصولا توسط شرکت ها سازنده آن ها و با توجه به نوع هود و قدرت مکش هود مشخص می شود،اما اصولا این ارتفاع از روی صفحه کابینت آشپزخانه بین 75تا82 سانتی متر متغیر است.اما شما اگر بلند قد هستید و به فضای بیشتری در جلوی اجاق گاز نیاز دارید هود را در ارتفاغ بالاتری نصب کنید.

نکاتی مهم در انتخاب هود آشپزخانه:

  • هود ها در فرم ها و طرح های مختلفی به بازار عرضه می شوند اما سه مدل از رایج ترین آن ها را می توان به هود های شومینه،هود های شیب و هود های تو کار اشاره کرد که با توجه به طراحی آشپرخانه منزلتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • هود ها در جنس ها و رنگ مختلفی به بازار عرضه می شوند جنس هایی از قبیل شیشه ،استیل  و یا ترکیبی از این دو و با رنگ هایی نظیر سفید ،مشکی،استیل مات و براق و……اما آنچه که مهم است مطابقت آن با دیگر تجهیزات آشپزخانه و سهولت در تمیز کردن آن است.
  • کاربرد اصلی هود حذف بو و تهویه مطبوع آشپزخانه در هنگام آشپزی است.بنابر این از هود هایی استفاده کنید که میکانیزمی ساده و بیشترین قدرت مکش در عین حال کمترین صدا را دارند.
  • مهمترین بخش در هود یک آشپزخانه موتور آن می باشد.بنابراین سعی کنید،هود هایی که موتور های بدنه فلزی با کیفیت بالا دارند،انتخاب کنید.
  • حتی المکان از هود هایی استفاده کنید که درب آن ها به صورت مکانیکی باز می شوند و کمترین آسیب را در زمان نوسانات برق می بینند استفاد کنید .البته نصب محافظ برق نیز می تواند راهگشا باشد.

ارتفاع استاندارد نصب چراغ های آویز بالای جزیره آشپزخانه و راهنمای انتخاب این آویزها:

اندازه ی نصب آویزهای بالای میز های جزیره و اپن ممکن است بر اساس ارتفاع کناف سقف آشپزخانه مختلف باشد، اما عموما چراغ های آویز در فاصله ۱۰۰ تا ۱۰۸ سانتی متری از روی صفحه کانتر آشپزخانه نصب می گردند.

نکاتی مهم در انتخاب آویز ها،بالای میز جزیره و اپن در کابینت آشپزخانه:

  • این آویز ها می توانند به صورت تکی و چند تایی باشند.بنابراین بر اساس اندازه ی میز جزیره آشپزخانه می توانید از یک یا چندین آویز در بالای کانتر خود استفاده کنید،اما همیشه اعداد فرد گزینه های بهتری هستند.
  • این آویز ها در مواردی قابلیت تنظیم نور و ارتفاع را دارند بنابراین در صورت نیاز از این امتیازات استفاده کنید.
  • این آویز ها عموما جنبه دکوراتیو دارند اما در صورت کمبود نور در ناحیه مورد نظر از نمونه های کاربردی تر آن ها استفاده کنید.
  • انتخاب مناسب یک آویز زیبا در بالای کانتر آشپزخانه می تواند زیبایی خاصی به دکوراسیون منزل شما بدهد.

ارتفاع مناسب و استاندارد  قفسه بالای میز کار و یا مطالعه:

در اتاق های کار عموما به دلیل کمبود فضا در بالای میزها تحریر یا مطالعه قفسه و شلف هایی قرار داده می شوند که عموما برای قراردادن وسایل و کتاب استفاده می شوند.فاصله استاندارد برای قرار گیری این گونه شلف ها عموما بین 55 تا 60 سانتی متر از روی سطح میز می باشد تا بتوان به راحتی از رایانه های شخص استفاده و بیشترین کارایی را ارائه داد.

گروه طراحی داخلی خانه هموار سعی بر آن داشته است با دارا بودن کارشناسان مجرب در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان و اجرای دکوراسیون داخلی در اصفهان بهترین و مناسب ترین کارشناسان را در زمینه طراحی و اجرای بخش های مختلف از یک ساختمان در اختیار شما قرار می دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.