معرفی سیستم های نمای خشک

سیستم ها و روش های نوین در اجرای نمای خارجی ساختمان:

به طور کلی سه روش برای اتصال مصالح مختلف ساختمانی به سطح نما وجود دارد که از آنها به عنوان روش های رایج در اجرای نمای خارجی و داخلی ساختمان ها یاد می شود.

1.اجرای نما با استفاده از ملات ماسه و سیمان:

  • این روش از اجرای نما نسبت به سایر روشهای موجود، با سرعت کندتری پیش می رود و از طرفی دوغاب سیمان و ملاتی که استفاده می شود،می تواند سبب کثیفی سطحی نما شود و همچنین این روش از اجرای نما باعث ایجاد نخاله و ضایعات ساختمانی نسبتا زیادی نسبت به روش های دیگر نماکاری خواهد شد.
  • این روش از اجرای نما در ایران طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است و از طرف دیگر پیوند نما و بدنه توسط این روش دارای استحکام خوبی است.

2.اجرای نما با استفاده از چسب های مخصوص:

در اجرای نماهای چسبی که با گسترش روز افزون صنعت ساختمان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است و داری سرعت و سهولت اجرای نسبتاً مناسبی نسبت به اجرای نما با مصالح ساختمانی است، بایستی بعضی از پارامترهای را در نظر گرفت که در ادامه به مواردی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • انتخاب چسب مناسب که از نظر خصوصیات فنی با مصالح مورد استفاده در نما و شرایط آب هوایی همخوانی داشته باشد بسیار مهم است.
  • چسب در زیر سطح نما مانند یک ماده الاستیک عمل می کند و توانایی جذب حرکات ارتعاشی ناشی از حرکات ساختمان را دارد.
  • قبل از استفاده از اینگونه چسب ها لازم است بر روی سطح نما پلاستر سیمانی پهن شود.
  • چسب پشت نما باید به گونه ای باشد که هیچ جا بدونه پوشش چسب نماند و ضخامت چسب از سه الی هفت میلی متر تجاوز نکند.
  • قبل از بارندگی بایستی فضای بین آجر ها با بند کشی یا مواد آب بند،درز بندی شده باشند،تا از نفوذ آب در بین سطوح مصالح و نما جلوگیری کنند،زیرا ممکن است آب وارد شده به لایه های درونی، یخ بزند و در نهایت مصالح از سطح نما کنده و یا ترکیده شوند.

3.اجرای نما با استفاده از سیستم های نمای خشک:

سیستم نمای خشک نوعی از اجرای نما است که در آن برای اتصال اجزای نما، شامل پنل های رسی، سنگ، آجر، چوب و غیره از ملات سیمانی و چسب استفاده نمی شود، بلکه در این سیستم از تجهیزات فلزی مانند ریل، پیچ و غیره استفاده می شود.
اجزای یک سیستم نمای خشک عبارتند از:

  1. چهارچوب نگهدارنده.
  2. اتصالات.
  3. عایق حرارتی.
  4. فضای خالی تهویه.
  5. مصالح مورد نظر.

نما خشک چیست

نمای خشک چیست؟

یکی از روش های اجرای نما در صنعت ساختمان اجرای نمای خشک می باشد که در این روش بجای استفاده از ملات سیمان و چسب برای اتصال مصالح به سطح خارجی ساختمان از تجهیزات پیش ساخته و قابل اتصال بر روی نما مانند ریل ها و پیچ ها استفاده می شود.

در این روش اتصال مصالح مختلفی مانند: پنل های رسی، سنگ، آجر، سرامیک، چوب، شیشه و انواع کامپوزیت ها قابل اجرا است.

اجزای اصلی سیستم های نمای خشک عبارتند از:

  1. عایق حرارتی.
  2. سازه زیر ساخت.
  3. فضای خالی تهویه.
  4. اتصالات.
  5. مصالح مورد نظر در نما سازی.

معرفی سیستم های نمای خشک

مزایای استفاده از سیستم نمای خشک در نمای خارجی و داخلی ساختمان ها:

1.عدم نیاز به استادکار حرفه ای جهت نصب:

  • در اجرای نمای خشک در ابتدای امر نیاز به محاسبات و طراحی های مهندسی شده هست و غیر از طراح و ناظر پروژه، پرسنل اجرایی پروژه می توانند کارگران ساده باشند.

2.سرعت اجرای بالا در نمای خشک نسبت به نماهای دیگر:

  • در این روش به دلیل استفاده از اجزای فلزی پیش ساخته و طبق الگو و برشکاری و سایز شده در محل تولید و همچنین عدم نیاز گذشت زمان برای خشک شدن نما سرعت بیشتری در اجرای نماها نسبت به روش های دیگر دارند.

3.کاهش چشمگیر ایجاد ضایعات ساختمانی و ایجاد آلودگی صوتی:

  • در اجرای نماهای خشک به دلیل عدم استفاده از ملات ساختمانی و همچنین وجود مصالح نما با ابعاد و پنل ها با سایزهای مشخص و برشکاری شده در کارخانه ها ضایعات مصالح تا حد چشمگیری کاهش می یابد و در نتیجه برشکاری های کمتر آلودگی های صوتی به حداقل می رسد.

4.ایجاد عایق حرارتی و صوتی در نماهای خشک:

  • در اجرای نماهای خشک در دو بخش اقدام به ایجاد عایق بندی ساختمان خواهیم کرد: در مرحله اول که عایق حرارتی و صوتی بصورت چسبی و یا مکانیکی به نما متصل می شود و در مرحله بعدی یک فاصله هوایی بین عایق زیرین و پوسته خارجی نما ایجاد می گردد.

5.آسانی اجرای نماهای خشک در ساختمان های مرتفع و بزرگ:

  • به دلیل عدم نیاز به انتقال ملات های ساختمانی به ارتفاعات تا حدود زیادی شاهد افزایش چشمگیر در سرعت اجرا و همچنبن سهولت اجرای نما خواهیم بود.

6.امکان ترمیم،نوسازی و مراقبت های دوره ای در نماهای خشک:

  • به دلیل نوع اجرای نماهای خشک و عدم وابستگی بخش های مختلف به یک دیگر امکان ترمیم، نوسازی و یا دسترسی به بخش های زیرین نما وجود دارد.

7.امکان اجرای نماهای خشک در بازسازی نمای ساختمان های قدیمی:

  • به دلیل اجرای مستقل نما و بدون ارتباط آن با بخش های داخلی ساختمان امکان اجرای این گونه از نماها در بازسازی و نوسازی نمای ساختمان های قدیمی وجود دارد.

8.کاهش هزینه های ساخت و ساز در اجرای نماهای خشک:

به چند دلیل عمده اجرای نماهای خشک باعث کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان خواهند شد:

  • سرعت اجرای نما و اجرای نمای خارجی ساختمان بلافاصله بعد از اسکلت بندی و همچنین کاهش خواب سرمایه در پروژه های ساختمانی.
  • به دلیل کاهش وزن نما، بار وارده بر اسکلت اصلی ساختمان از کاهش چشگیری برخوردار خواهد شد و در نتیجه میزان کمتری از میلگرد و بتون در ساختمان مصرف می شود که باعث کاهش هزینه های ساختمانی می گردد.
  • کاهش چشمگیر مصالح و ضایعات ساختمانی از دیگر دلایل کاهش هزینه ها در سیستم نما خشک می باشد.

9.مقاومت مناسب در برابر زلزله در سیستم های نمای خشک:

  • به دلیل اتصال مکانیکی اجزای نما به سطح خارجی ساختمان احتمال ریزش مصالح تا حد زیادی کاهش می یابد.

روند آماده سازی نمای خشک جهت اجرا بر روی ساختمان:

1.آماده سازی مصالح مورد استفاده در نمای خشک:

  • در ابتدای امر بایستی با توجه به ابعاد و شکل هندسی مصالح موردنظر، شیار، شکاف، سوراخ و یا لبه ای در آن برای نصب در روی نما طراحی و تولید شود.
  • تمام مصالحی که قصد استفاده از آنها در نما را داریم بایستی قبل از نصب طبق نقشه های اجرایی تهیه و کالیبره شوند.

2.آماده سازی قطعه اتصال مصالح به سازه:

  • این نوع اتصالات طبق سفارش مشتری و نوع نما، طراحی و در کارخانه تولید و در ابعاد و تعداد موردنظر جهت اجرای نمای خشک تهیه می شوند.

3.آماده سازی سازه تنظیم پذیر:

  • سازه های نصب با پروفیل ها و سطح مقطع های متفاوتی تولید و برای کاهش هزینه ها در ابعاد مورد نظر در طرح، برش خورده و به محل پروژه ارسال می شوند.
  • برای سهولت استفاده در پروژه، سازه ها در ابعاد مورد نظر تهیه، تولید و کدبندی می شوند.

4.آماده سازی عایق آکوترم در زیر نمای خشک:

  • برای کاهش هدر رفت انرژی و تأمین آسایش ساکنان ساختمان یک لایه عایق آکوترم بر اساس فاصله های عمودی نصب سازه ها در ابعاد موردنظر تولید و به محل پروژه جهت نصب ارسال می گردد.

5.آماده سازی سازه زیر ساخت در نماهای خشک:

  • بسته به وزن کلی نما، ارتفاع نصب و نحوه اتصال اجزا به یکدیگر، محاسبات سازه ای انجام شده و سازه مورد نظر طراحی و تولید می گردد.
  • می توان بر اساس نوع پروژه و لزوم سازه های زیر ساخت را آبکاری و بر افزایش عمر مفید آن افزود.
  • سازه ها زیر ساخت را می توان به صورت جوشی و یا پیچ و مهره کامل به سطح خارجی ساختمان متصل کرد.

معرفی سیستم های نمای خشک

ایجاد نماهای متحرک پرده ای در طراحی و اجرای نماهای خشک:

برای توسعه المان های طراحی نما به منظور ایجاد زیبایی و کنترل نور و شرایط جوی انواع نماهای پرده ای بخصوص در نماهای آجری را می توان ایجاد کرد.
از این سبک نما ها به صورت مستقل می توان به عنوان پوشش و محدود کننده دید و نور برای پنجره ها و تراسها استفاده کرد.

این سبک از نما را می توان به نماهای پرده ای ثابت و متحرک تقسیم بندی کرد:

نماهای پرده ای ثابت: در این نوع از نما قطعات نما بصورت ثابت و بدون تغییر شکل، ابعاد و فاصله اجرا می شوند.

نماهای پرده ای متحرک: در این نوع از نما قطعات نما بصورت متحرک و با قابلیت تغییر در شکل، ابعاد و فاصله اجرا می شوند. در صورت لزوم می توان این نماها را برقی نیز کرد.

معرفی سیستم های نمای خشک

برخی از روشهای اجرایی نماهای خشک در طراحی نماهای آجری:

 TT آجر چینی خشک سیستم:

پانل ها تراکوتا در واقع یکی از مدرن ترین و اصیل ترین نماهای خشک در جهان هستند که پانل ها با جلوه ای از بافت سفال همراه با طیف های رنگی مطلوب و سازگار با معماری ایرانی در اختیار طراحان و مجریان نماهای ساختمانی قرار دارد.

  • وجود خطوط ارتباطاتی عمودی و افقی تایل ها که از المان های معماری مدرن می باشد و همچنین امکان تلفیق رنگ های گوناگون و ترکیب آن با مصالح دیگر ساختمانی نظیر سنگ،چوب و شیشه در ابعاد و اندازه های متفاوت دلیل محبوبیت ای گونه از نما ها در جهان می باشد.

این گونه از نما هل در دو کلاس ابعادی متفاوت ایجاد می شوند:

1.کلاس فول بادی: در سایز های 80*20 و 100*12 و 90*45 که در این ابعاد به صورت تو پر و قابلیت تولید در ابعاد و اشکال سفارشی طبق رنگ مورد نظر مشتری می باشند.

2.کلاس تراکوتا: که در سایز های 60*30 و90*45 و90 و بزرگتر بصورت تو خالی و در رنگ بندی،ابعادو قطعات لوور قابل سفارش هستند.

معرفی سیستم های نمای خشک

سیستم آجر چینی خشک فخر و مدین MF:

باز آفرینی الگوی سنتی فخر و مدین و ترکیب آن با معماری نئو کلاسیک همراه با نیاز های معماری مدرن به سایه اندازی و ایجاد بازی نور در فضاهای داخلی ساختمان ها و زمان بر بودن روش های اجرایی سنتی ، سبب ابداء این روش توسط نمای خشک گردیده است.

  • این روش مبتنی بر استفاده از ابعاد آجر های سنتی و روشهای اجرایی مدرن با در نظر گرفتن توزیع وزن و بارهای جانبی به سازه اصلی ساختمان طراحی شده است.
  • در این روش نصب امکان فاصله اندازی و بندکشی در بین لایه ها و همچنین امکان استقاده از المان های الاستیک با طول عمر بالا جهت پنهان کردن المان های سازه ای وجود دارد.
  • در این روش نیز می توان از امکان اجرای عمودی ،افقی،ترکیبی و قاب در نما سازی بهره برد.

معرفی سیستم های نمای خشک

سیستم آجر چینی خشک سیمی WR:

این گروه از نماهای آجری خشک بسیار سبک بوده و قابلیت نفوذ نور نیز دارند و برای تطابق با معماری های پیچیده بنا طراحی شده اند.

  • سیستم های نصب در نماهای خشک عمدتا به دلیل استفاده از سازه های فلزی با قابلیت تحمل نیرو دارای مشکلاتی است از جمله مشکلات آن دید بصری و پیدا بودن سازه های زیر کار خواهد بود.در این روش با استفاده از سازه های سیمی مشکلات دید بصری تا حد زیادی بر طرف شده و کمترین دید را درمیان روشهای نصب دیگر دارد.
  • از جمله ویژگی های نماهای سیمی می توان به دو رو بودن نما،امکان نصب سریع،استفاده ترکیبی از کد رنگ های مختلف،ترکیب الگو های مختلف چینش آجر و خالی کردن بخش هایی از نما بصورت تصادفی و یا منظم اشاره کرد.

سیستم آجر چینی خشک سیمی

سیستم آجر چینی خشک PG:

برای نصب آجر های سایز کوچک با فرم ها و الگوهای سنتی و مدرن سیستمی بر مبنای قرار گرفتن یک پین در آجر و نصب آن در سازه پشتیبان طراحی شده است.

  • از مزایای این سیستم نصب می توان به وزن سبک سازه،امکان بند کشی،حذف مهارت نصب،امکان استفاده از عایق،کاهش ضایعات و هزینه و همچنین حفظ الگوهای آجر چینی سنتی و پیچیده می باشد.
  • در این روش امکان نصب عمودی و افقی آجر ها و ترکیب آنها و همچنین بندکشی و عمق بخشی های مختلف به نما امکان پذیر است.

سیستم آجر چینی خشک PH :

زیر مجموعه دیگری از اتصال نماهای خشک پینی سیستم پی اچ می باشد که جهت اتصال آجر هایی با نسبت ابعادی بزرگ استفاد میشود.

  • در این روش می توان با وارد کردن حداقل نیرو بر آجر ها امکان پنهان کردن آجر های زیر ساخت را فراهم کرد.
  • در این روش می توان قابلیت نفوذ نور با در صد مشخص و تلفیق ابعادی و رنگ را در طراحی نما به کار برد.

سیستم آجر چینی خشک PS :

این روش در واقع یک نوع از اتصال پینی می باشد که آن را می توان همراه با سیستم PG و یا بصورت مستقل اجرا کرد.در این روش می توان با اجرای پرده ای و با قابلیت خالی کردن هر عضو بصورت منظم و یا نا منظم نمای خارجی را اجرا کرد.

  • از مزایای این سیستم نصب می توان به وزن سبک سازه،امکان بند کشی،حذف مهارت نصب،امکان استفاده از عایق،کاهش ضایعات و هزینه و همچنین حفظ الگوهای آجر چینی سنتی و پیچیده می باشد.
  • در این روش امکان نصب عمودی و افقی آجر ها و ترکیب آنها و همچنین بندکشی و عمق بخشی های مختلف به نما امکان پذیر است.

سیستم آجر چینی خشک سیمی

4 پاسخ
  1. مریم مفیدی
    مریم مفیدی says:

    درود و عرض احترام برای اجرچینی خشک به شکل psابعاد اجر باید به چه صورت باشد؟ اجر خاصی استفاده میشود؟

    پاسخ
    • کاربر گرامی
      کاربر گرامی says:

      سلام وقت بخیر.بله طبیعتا بایستی ابعاد اجر و نوع چینش در مرحله طراحی تعریف بشه.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.