مصالح جدید و پر کاربرد در طراحی دیوارها در طراحی دکوراسیون داخلی

مصالح جدید و پر کاربرد که به عنوان دیوار پوش در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

امروزه خانه ها فضاهایی هستند که هرفرد بیشترین زمان زندگی خود را در آن ها سپری می کند. بنابراین بایستی مواردی مانند: ایجاد آرامش، حس تعلق خاطر و دلبستگی فرد به فضاهای مختلف خانه در طراحی داخلی فضاهای  مختلف آن در نظر گرفته شود.

هرچه فرد بتواند ارتباط نزدیک تر و عمیق تری با فضای زندگی خود برقرار کند،حس تعلق خاطر بیشتری نسبت به آن فضا پیدا می کند.

این ارتباط نزدیک هرفرد با فضاهای پیرامون خود را خصوصیات کالبدی خانه او مشخص می کند. پس باید نیازهای روحی و همچنین غیر روحی فرد در طراحی دکوراسیون داخلی هریک از فضاهای خانه بسیار مورد توجه قرار گیرد تا فرد به محل زندگی خود دلبستگی و تعلق خاطر پیدا کند.

یکی از مواردی که در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف و بازسازی خانه در اصفهان نقش مهمی ایجاد می کند استفاده درست و بجا از مصالح ساختمانی است، دستیابی به این امر مستلزم آشنایی و شناخت مصالح روز و رایج در صنعت ساختمان  و بکار گیری آن ها مطابق با اهداف پروژه می باشد.

در مقاله پیش رو که توسط کارشناسان گروه طراحی داخلی و معماری خانه که یکی از شرکت های معتبر در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان می باشد،تهیه و تنظیم شده است به معرفی مصالحی رایج در زمینه طراحی دیوار های داخلی در ساختمان مدرن امروزی خواهیم پرداخت،مصالحی که از آن ها می توان به عنوان نوعی دیوار پوش استفاده کرد.

امروزه مصالح متنوعی برای استفاده به عنوان دیوارپوش ها در طراحی دکوراسیون داخلی منازل و دیگر فضاها رایج شده است،که این مصالح متنوع به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر نه تنها جذابیت خاصی دارند بلکه میتوانند نمایانگر شخصیت و سلیقه فرد صاحب خانه باشند.

هر یک از این مصالح متنوعی که در طراحی دکوراسیون داخلی به کار میروند می تواند حس و حال خوبی به فرد القا کرده و فضایی دلنشین برای او ایجاد کند.

گروه طراحی داخلی و معماری خانه به شما پیشنهاد میکند، برای داشتن دیوارهایی زیبا و مدرن با طراحی دیوارپوش های شیک و امروزی با مراجعه به کارشناسان مسلط در امر طراحی دکوراسیون داخلی یک شروع قدرتمند داشته باشید.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

حال در ادامه به بررسی چند متریال مدرن و امروزی در طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان دیوارپوش می پردازیم:

چرم مصنوعی:

امروزه چرم به علت ظاهر لوکس خود  از مصالح پرطرفدار در طراحی داخلی ساختمان های لاکچری بشمار می آید.

چرم در سه رنگ طبیعی، شکلاتی و سیاه موجود بوده و با طبیعت بسیار سازگار می باشد.لاستیکی بودن جنس این محصول مراقبت از آن را آسان کرده است.

چرم می تواند گزینه مناسبی به عنوان دیوارپوش و کفپوش در دکوراسیون داخلی باشد، زیرا میتواند حس و حال خوبی به فضای داخلی ساختمان های مختلف بدهد.

چرم برای استفاده در دیوارپوش ها به دوصورت پانلی و رولی عرضه می گردند. که البته نوع پانلی آن دارای تنوع بیشتر و استفاده راحت تر بوده و نوع رولی آن نیز همانند کاغذ دیواری می باشد و برای دیوار های وسیع و فضاهای بزرگ کاربرد دارد.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

موارد مصرف چرم در دیوارپوش ها عبارتند از:

  • آشپزخانه: به دلیل ضد آب بودن چرم های مصنوعی و قابلیت تمیز کردن راحت آن.
  • اتاق خواب: چرم ها عایق صوت و حرارت هستند و استفاده از دیوارپوش های چرمی در اتاق خواب آرامش بیشتر را فراهم می آورد. در اتاق خواب ترجیحا دیوار بالای تخت با چرم پوشانده می شود.
  • پذیرایی: از چرم در پذیرایی برای یک دیوار کانونی استفاده می گردد.
  • فضاهای تجاری و اداری مثل سالن های کنفرانس،ادارات، رستوران ها و هتل ها

نکته مهم:

استفاده از چرم به عنوان یک متریال اصیل  در طراحی و بازسازی ساختمان در اصفهان می تواند حس شکوه و جلال را در فضاهای داخلی ساختمان های لوکس و مدرن فراهم سازد.

امروزه استفاده از چرم به عنوان دیوارپوش به صورت پانل هایی با طرح ها و فرم های مختلف و یا به صورت لمسه دوزی شده طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

از دیوار پوش های چرمی به صورت پانلی و یا رولی می توان در طراحی داخلی اتاق های مستر،مغازه ها،لابی ها،دفاتر کار و مواردی از این قبیل استفاده کرد.

دیوارپوش گچی سه بعدی یا تری دی پــانل ها:

دیوارپوش های سه بعدی از انواع دیگر دیوارپوش هایی هستند که امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی پرطرفدار شده اند. این پانل ها از جنس گچ بوده و به صورت تایلی و پیش ساخته می باشند که به لایه زیر خود پیچ می شوند.

این متریال سبک و در عین حال بسیار مقاوم بوده و ضد حریق می باشد.همچنین میتوان گفت سرعت نصب آن نیز بالا می باشد این مصالح از قبل رنگ آمیزی و بسته بندی شده اند و در هنگام نصب نیاز به رنگ کاری و درزگیری ندارند.پس میتوان خصوصیات تری دی پانل ها را به شکل زیر خلاصه نمود:

  • سبک و مقاوم
  • عایق آتش و گرما
  • عایق سرما
  • ثبات رنگ
  • نصب آسان و سریع
  • شستشوی آسان

تری دی پانل های گچی در واقع تلفیقی از هنرهای مجسمه سازی و گچبری مدرن در ترکیب با یکدیگر می باشد و با نورپردازی و بازی با نور و سایه در آن ها میتواند در عین سادگی جلوه زیبایی داشته باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

در مورد انتخاب رنگ در تری دی پانل ها می توان اظهار داشت:

پانل های رنگ روشن متمایل به سفید و طیف رنگی خنثی حس دنج و صمیمیت در فرد القا کرده و فضا را پرنور تر و وسیع تر نشان میدهند. در مقابل نیز پانل های با رنگ تیره در فرد حس آرامش القا کرده ولی فضا را کوچکتر از واقعیت نشان میدهند.

پس بهترین انتخاب برای رنگ تری دی پانل ها میتواند ترکیب رنگ های روشن و تیره باشد تا حس و حال خوبی برای فرد به همراه آورد.

در مقایسه تری دی پانل ها با متریال های دیگر می توان اظهار داشت تری دی پانل ها مقاومت بالایی نسبت به رطوبت و همچنین ضربه از خود نشان نمیدهند و به راحتی شکسته می شوند.

نکته مهم:

از تری دی پانل های با ابعاد و طرح های مختلف می توان در طراحی داخلی فضاهای اداری و تجاری ،لابی ساختمان های مسکونی و تجاری ،دیواری های پشت تلویزیون یا تی وی وال ها(tv wall) و مواردی از این قبیل استفاده کرد.

بتــن اکسپوز:

امروزه یکی از متریال های جدید و کاربردی در ساختمان ها بتن های سبک هستند زیرا این متریال سبک باعث کاهش وزن ساختمان ها و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد.

از ویژگی های مهم بتن اکسپوز می توان به در دسترس بودن مواد اولیه آن و ایجاد حس مدرن بودن و سبک صنعتی در طراحی داخلی اشاره کرد.

بتن سبک با نام های هبلکس،سیپورکس،پرلکس عرضه شده و در طراحی دیوارها پارتیشن ها و سقف های کاذب به صورت اکسپوز به کار می رود.

از چوب با رنگ های گرم و طبیعی می توان به عنوان مصالح ایده آل در ترکیب با بتن اکسپوز بر روی سطح دیوار و سقف ها استفاده کرد. زیرا میتواند سردی رنگ بتن را جبران سازد و فضا را به تعادل بکشاند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

نکته مهم:

از بتن اکسپوز به علت خصوصیات فیزیکی منحصر به فرد می توان در طراحی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان و حتی طراحی نمای خارجی ساختمان نیز استفاده کرد.

با وارد کردن بتن اکسپوز در طراحی داخلی ساختمان های مسکونی،تجاری،دفاتر کار و مواردی از این قبیل می توان حسی مدرن و سبکی صنعتی به فضا بخشید.

از بتن اکسپوز می توان در طراحی داخلی فضا های سبز و محوطه،طراحی ویلا ها و باغ ها و همچنین مواردی مانند نیمکت ها ،آلاچیق ها ،باربکیو ها و ….استفاده کرد.

از بتن اکسپوز می توان در طراحی سطح میز های کانتر در آشپزخانه ها و دفاتر کار ،گلدان ها و فلاور باکس ها و به صورت پانل های آماده به صورت دیوار پوش نیز استفاده کرد.

آینــه های دکوراتیو:

در طراحی دکوراسیون های داخلی می توان از دیوارپوش های آینه ای در فضاهای مختلف استفاده نمود. آینه ها علاوه بر داشتن کمترین هزینه باعث بزرگتر جلوه دادن فضا و عمق دادن به فضا می شوند و آرامش و بهبود حالات روحی افراد ساکن را با خود به همراه دارد.

از آینه  کاری می توان در طراحی فضاهای مختلف از یک ساختمان از جمله: نشیمن ها، پذیرایی، راه پله های داخلی، ورودی خانه، بالای شومینه ها و استفاده کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

انواع آینه های دکوراتیو عبارتند از:

  • آینه های پازل مانند: تکه آینه هایی که طوری کنار هم قرار میگیرند که مانند پازل مرتب شده باشند.
  • آینه های کاشی مانند: از پر کاربرد ترین آینه های دکوراتیو مورد استفاده در دکوراسیون داخلی منازل هستند این نوع آینه ها شبیه به تایل های کاشی است که با طرح های زیبا و مختلف حکاکی شده ودر این قسمت ها جیوه وجود ندارد تا انعکاس ایجاد کند. زمانی که تعدادی از این تایل های آینه در کنار هم قرار گیرند، باعث تکرار منظم یک طرح شده و زیبایی خاصی برای بیننده ایجاد می کنند.
  • آینه در اشکال هندسی و طرح های مختلف: این آینه ها یا به صورت اشکال هندسی گوناگون مانند آینه های گرد و لوزی شکل هستند که به صورت تکی یا مجموعه ای از چند آینه روی دیوار نصب میشوند.همچنین این آینه ها دارای طرح های مختلف مانند طرح پروانه، برگ،قاصدک و … می باشند.
  • آینه های قدی: این آینه ها با قاب های عریض باعث بزرگتر جلوه دادن فضا می شوند.

شیشــه رنگی:

این شیشه ها نور را به حالتی زیبا از خود عبور میدهند و استفاده از شیشه رنگی به دلیل ترکیب نور و سایه رنگارنگی که ایجاد می کنند جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی می دهند.

استینلس استیل یا فولاد ضدزنگ :

ورق های استیل ضد زنگ در طرح ها و رنگ های مختلف در دکوراسیون داخلی در پوشش دیوار ها، ستون ها،قاب پنجره ها،نرده و حفاظ و مبلمان استفاده می شود.

استیل علی رغم قیمت بالایی که داراست مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد و به فضا سبک مدرن و شیک خود را القا می کند.

ورق های استیل در دو نوع مات و براق موجود هستند که به صورت مستقیم بر روی دیوار ها و ستون ها استفاده می شوند.

نوع دیگر پوشش های دیواری استیل نیز موزاییک یا کاشی های استیل نام دارند.

انواع فلزهایی که در دکوراسیون داخلی کاربرد دارند عبارتند از:

فلزات طلایی رنگ، نقره ای رنگ، برنزی و برنجی

آجـــر:

آجر فضای داخلی را بسیار گرم و دلنشین می سازد و گزینه مناسبی برای پوشش دیوار نشیمن، پذیرایی و اتاق ها به حساب می آید. دیوار آجری در دکوراسیون داخلی منازل راه حل مناسبی برای دوری از یکنواختی خسته کننده است.

معماران و طراحان با کنار هم قرار دادن آجرها در اشکال و اندازه های مختلف باعث ایجاد نقوش و بافت‌ های گوناگون و زیبایی می شوند که هر کدام از با رنگ‌ های مختلف و متنوع، حس متفاوتی را در فضا به وجود می‌ آورد.

دیوار های آجری قابلیت تعویض و تمیز کردن راحت دارند تا به جلوه اولیه خود بازگردند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

نکته مهم:

از آجر در ابعاد و اشکال مختلف می توان در طراحی های داخلی با سبک رستیک استفاده کرد و گرما و صمیمیت خاصی به فضاهای داخلی ساختمان خود بخشید.

از آجر ها می توان در طراحی بخش های داخلی ساختمان مانند:شومینه ها،میزپشت تی وی روم ها،فضای بین کابینت ها،پشت تخت خواب ها در اتاق های خواب،ورودی ها ولابی های ساختمان ها،راهرو ها و راه پله ها و مواردی از این قبیل استفاده کرد.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای هر فضا با خصوصیات فیزیکی و ابعادی خود باید آجر ویژه و خاص خود را انتخاب و استفاده کرد.به عنوان مثال آجر هایی که در فضاهای باز و محوطه ها و همچنین طراحی نمای ساختمان استفاده می شوند بایستی دارای شرایط خاص خود باشند.

مصــالح طبیـعی:

خواستگاه مصالح طبیعی،طبیعت است به همین دلیل این مصالح حس حضور در طبیعت و ارتباط عمیق با آن را به ساکنین القا می کند. استفاده از مصالح طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی باعث ایجاد حس تعلق خاطر در مخاطبین و ایجاد یک محیط گرم و صمیمی می گردد.

مصالح طبیعی به شکل محدود به حفظ اصالت در خانه کمک میکنند. استفاده از مصالح طبیعی به عنوان ساختار اصلی با محدودیت هایی روبروست در حالیکه استفاده از این مصالح در دکوراسیون داخلی و به طور محدود میتواند تاثیر مناسبی بر ایجاد اصالت در خانه ها داشته باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

حال به بررسی ویژگی های چوب و سنگ که از مصالح طبیعی و رایج در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی محسوب می شوند می پردازیم:

  • چــوب:

یکی از مصالح طبیعی و رایج در طراحی دکوراسیون داخلی چوب می باشد که بکارگیری آن در فضاهای مختلف باعث می شود افراد ساکن خود را در ارتباط مستقیم با طبیعت احساس کنند. این متریال در ساخت بسیاری موارد از جمله وسایل تزیینی از جمله گلدان ها،قاب عکس ها،مجسمه ها و همچنین در ساخت وسایل مورد استفاده از جمله کمد، کابینت ها، درب و پنجره و … استفاده می گردد.

امروزه چوب به صورت پانلی در رنگ های متنوع عرضه می گردد که این پانل ها به راحتی نصب شده و همچنین در مقابل باد و زلزله مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

در طراحی دکوراسیون داخلی میتوان از چند نوع چوب که در هماهنگی باهم باشند استفاده نمود.

چوب طبیعی و مصنوعات چوبی رایج در صنعت ساختمان از پر کار برد ترین مصالح ساختمانی است که در طراحی و اجرای بخش های مختلفی از ساختمان از جمله طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه ها،طراحی و ساخت کمده،ویترین ها،شلف ها و قفسه ها،طراحی و ساخت سقف ها ،کف و بدنه و دیوار ها و مواردی از قبیل استفاده می گردد.

مزایای استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی.

  1. رنگ و زیبایی آن.
  2. جذب بالای صوت.
  3. ضریب سختی بالا.
  4. ظرفیت حرارتی.
  5. قدرت شکل پذیری.
  6. عایق در برابرحرارت.

در مقایسه متریال چوب با سایر متریال ها می توان اظهار داشت که چوب نسبت به آب مقاومت کمی داشته  و در صورتی که دیوار نم داشته باشد چوب دیوارپوش باد کرده و به تدریج از بین میرود.همچنین در هنگام آتش سوزی نیز چوب  می تواند باعث گسترش آتش سوزی گردد.

  • سنــگ:

سنگ نیز از مصالح طبیعی در ارتباط با طبیعت محسوب می گردد و به دلیل فراوانی در طبیعت و استحکام بالای آن از مصالح پرطرفدار واقع شده است.

رایج ترین استفاده سنگ در طراحی های داخلی در پوشش دیوارها روی یک دیوار کانونی می باشد که تمام توجه را به آن جلب می نماید.

از انواع سنگ های طبیعی که در دکوراسیون داخلی استفاده می گردد:سنگ های تراورتن،سنگ های اسلب مرمر،سنگ های مرمریت ،سنگ های گرانیت، سنگ آهکی، سنگ آجری، تخته سنگ، سنگ ماسه ای ، سنگ مرجانی،سنگ قیچی،کرافت استون و… است.

استفاده از سنگ های اسلب مرمر و یا تراورتن امروز در طراحی بخش های داخلی ساختمان طرفداران بسیاری را بخود اختصاص داده است.

مزایای استفاده از سنگ های طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی.

  1. القای حس طبیعت.
  2. دوام بالا.
  3. بافت متنوع و زیبا.
  4. جذب فوق‌ العاده صوت.

کاغذ دیواری:

در طراحی دکوراسیون داخلی با توجه به طیف رنگی مورد پسند خود و همچنین توجه به مبلمان و وسایل ،سبک طراحی و دکوراسیون و نورپردازی فضا به انتخاب کاغذ دیواری می پردازیم. هر فضا با توجه به نوع طراحی در آن نیازمند کاغذدیواری با طرح و سبک هماهنگ با خود می باشد.

انتخاب رنگ کاغذدیواری تاثیر زیادی در پرنور و وسیع جلوه دادن فضا می باشد. کاغذدیواری با رنگ های روشن و متمایل به سفید یا طیف رنگی خنثی میتواند انتخاب مناسبی برای ایجاد فضایی پرنور در طراحی دکوراسیون داخلی ما باشد.

در طراحی دکوراسیون داخلی لازم نیست کاغذدیواری حتما همه سطح دیوار را بپوشاند، میتوان تنها قسمتی از دیوار را برای شاخص کردن در طراحی (مانند دیوار پشت تلویزیون در نشیمن یا دیوار پشت تخت در اتاق خواب) با کاغذدیواری پوشاند و در بقیه قسمت های دیوار از رنگ یا متریال های دیگر استفاده نمود.

میتوان در طراحی یک فضا از دو یا چند کاغذ دیواری با طیف و ترکیب رنگی هماهنگ با یکدیگر استفاده نمود و حس زیبایی و نظم را به فضا منتقل کرد.

در طراحی دکوراسیون های داخلی میتوان دیوارپوش ها با متریال های مختلف را در ترکیب با کاغذدیواری قرار داد.از جمله این دیوارپوش ها، دیوارپوش های چوبی،سنگی، آجری است. زیرا این ترکیب تاثیر متقابل خوبی بر روی هم خواهند داشت.

در مقایسه کاغذ دیواری با مصالح دیگر میتوان اظهار داشت این متریال از رایج ترین متریال های مورد استفاده امروز است. اما کاغذ دیواری مقاومت بالایی در برابر خط و خش و همچنین رطوبت نسبت به خود نشان نمی دهد و نمی تواند به تنهایی عیوب دیوار را بپوشاندو اگر نصب آن به شکل صحیح صورت نگیرد امکان اصلاح در آن وجود ندارد و از زیبایی آن کاسته می شود.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

نکته بسیار مهم:

گروه طراحی داخلی و معماری خانه با دارا بودن بهترین اکیپ ها در زمینه فروش و نصب کاغذ دیواری،کفپوش،پارکت،کناف،پوستر های دیواری ،باریسول،شیشه و آینه،کورین و سنگ مصنوعی،اجرای سنگ های اسلب طبیعی با قابلیت نور پردازی ،اجرای کابینت و دکوراسیون داخلی در اصفهان ساختمان آماده همکاری با شما مجریان و کارفرمایان ساختمانی می باشد.

شما نیز می توانید برای داشتن فضایی دلنشین تر و آرامش بیشتر، با در نظر داشتن علایق و نیازمندی های روزمره خود با کمک گرفتن از کارشناسان گروه طراحی داخلی و بازسازی خانه در اصفهان ومسلط یه امر طراحی دکوراسیون داخلی  به طراحی فضاهای خانه خود به بهترین و مناسبترین شکل مورد علاقه خود بپردازید.

 گردآورنده: نیوشا خلیفه محمودی

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.