محاسبه و طراحی رمپ ها در طراحی پلان ساختمان

قوانین طراحی رمپ ها در طراحی پلان ساختمان ها و پارکینگ ها.        

طراحی پارکینگ در طراحی پلان:

  1. در طراحی پارکینگ ساختمان های مختلف با کاربری های متفاوت بخش های مختلفی وجود دارد که داراب اهمیت ویژهای می باشد که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.
  2. طراحی رمپ پارکینک ها.
  3. طراحی نوع مکانیزم درب ورودی و سر درب.
  4. طراحی کف،سقف و بدنه در پارکینگ ها.
  5. طراحی درب ورودی پارکینگ به ساختمان و درب دود بند.
  6. طراحی انباری ها در پارکینگ.
  7. طراحی محل خروج اضطراری یا پله اضطراری در پارکینگ ها.
  8. طراحی و جانمایی تأسیسات اصلی در پارکینگ ها مانند جعبه های برق،آتش نشانی و کنتور گاز.
  9. و….

برای بازسازی ساختمان در اصفهان کلیک کنید.

طراحی پلان در اصفهان

رمپ چیست؟

رمپ در ساختمان ها درواقع یک سطح شیب دار است که با ترازهای مختلف برای ارتباط و دسترسی راحت تر خودرو ها و افراد به طبقات مختلف از یک پارکینگ ساختمان ساخته می شود.(یک شیب راهه که برای دسترسی و ارتباط بین دو فضای غیرهم سطح ساخته می شود)

در طراحی رمپ ها برای جلوگیری از لغزندگی خودرو ها بر روی سطح شیبدار هنگام برف و باران بر روی رمپ ها،یک سری شیارها و برجستگی هایی قرارمی دهند،که هم باعث ایجاد اصطحکاک بین چرخ خودروها و سطح رمپ و هم مانع لغزندگی می شود.همچنین این شیار ها برف و باران راه به سمت آب راه واقع در پارکینگ ساختمان هدایت می کنند.

طراحی پلان در اصفهان

چرا طراحی رمپ ها در طراحی پلان ساختمان اینقدر مهم هستند؟

  • اگر رمپ یک ساختمان برای دسترسی خودرو ها به پارکینگ ساختمان درست اجرا نشود به طور کلی مطابق با اصول سازمان نظان مهندسی و شهرداری نباشد،ممکن است مورد تأیید سازمان های مربوطه قرار نگیرد و همچنین مالکین ساختمان مجبور شوند آن را تخریب و یا به تعداد واحدهای  ساختمان و پارکینگ های مورد نیاز آن جریمه پرداخت کنند.
  • همچنین طراحی رمپ و دسترسی سریع و آسان به پارکینگ خودرو ها در ساختمان یکی از موارد مهم در طراحی پلان ساختمان ها با کاربری های مختلف به شمار می رود و در کیفیت ساختمان و دسترسی به فضاها در پارکینگ ها نقش تعیین کننده ای دارد.

طراحی رمپ ها از نظر سازه ای:

رمپ ها از نظر اجرا به دو صورت خاکی و دال بتنی اجرا می شود،که اگر بخواهند فضای زیر رمپ خالی باشد و در رمپ های طبقاتی باید از رمپ های سازه ای که همان دال بتنی است استفاده شود.

رمپ ها به طور معمول در طراحی و اجر به سه دسته تقسیم می شود:

  1. رمپ مستقیم.
  2. رمپ گردشی ساده .
  3. رمپ استپ دار.

طراحی پلان در اصفهان

برخی از قوانین حاکم در طراحی رمپ ها در ساختمان های مختلف:

  •  عرض مفید رمپ پارکینگ برای عبور یک ماشین حداقل3متر و برای عبور دو ماشین حداقل5متر می باشد.
  • برای واحد های مسکونی بیشتر از15واحد برای طراحی پارکینگ ساختمان باید از رمپ استفاده شود و همچنین قبل از ورود و خروج ماشین به ساختمان ایجاد یک توقفگاه به طول5متر به طوری که یک خودرو بتواند در آن پارک کند و در شیب رمپ نباشد الزامی است.
  • جهت رمپ:جهت فلش ها در رمپ ها فقط برای نشان دادن ترمز رمپ است و ربطی به جهت رمپ ندارد برای نشان دادن جهت رمپ از واژه (up/down)استفاده می شود.
  • حداکثر شیب در رمپ پارکینگ ها در تمامی کاربرهای موجود با تعداد واحد های بیشتراز15واحد15%وحداکثرشیب رمپ  پارکینگ در تمامی کاربرهای موجود با تعداد واحد های کمتراز15واحد17%می باشد.البته در طراحی هر رمپ پارکینگ یک متراول وآخر رمپ با شیب10%درصد اجرا می گردد و بین مسیر با شیب15درصدی اجرا می شود.
  •  ارتفاع سرگیری در پارکینگ ها و ارتفاع دهانه ورودی ماشین به داخل پارکینگ حداقل2.05 متر می باشد وحداقل ارتفاع پارکینگ برای 3 ماشین بین2.20تا2.40می باشد و همچنین  حداقل ارتفاع پارکینگ برای 4تا25ماشین2.40وبرای بیش از25ماشین در(زیرزمین ها2.40 )و در(پیلوت ها 2.60)می باشد.

برای محاسبه ی شیب رمپ از فرمول :

شیب رمپ=(طول عمودی/طول افقی)100x

و همچنین قانون طلایی برای محاسبه رمپ سریع یا طول رمپ از فرمول:

0.66+(15/اخلاف ارتفاع به سانتی متر) می باشد.

چند نکته مهم:

  • در طراحی رمپ های گردشی عرض مفید رمپ ها برای عبور یک ماشین حداقل 3.5متر و برای عبور دو ماشین از کنار یک دیگر حداقل5مترمی باشد.
  • در محاسبه شعاع محورچرخشی در رمپ گردشی،معیار خط میانی رمپ است که شعاع چرخش ماشین در رمپ 5متر تا مرکز است.

طراحی پلان در اصفهان

برای محاسبه طول مسیر در قسمت گرد رمپ از فرمول استفاده می گردد:

4/(r*3.14*2)=محیط یک ربع دایره

گروه طراحی داخلی و معماری خانه در اصفهان که در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان و اجرای دکوراسیون داخلی در اصفهان فعالیت دارد سعی بر آن دارد، با ارائه مطالبی آموزشی در قالب بازسازی خانه در اصفهان و طراحی پلان معماری در اصفهان مطالب ارزشمندی را به کارفرمایان،مجریان و مهندسان ساختمانی جهت ارتقاء هر چه بیشتر صنعت ساختمان  ارائه دهد.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.