اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

نور پردازی فضا های داخلی خانه شما چگونه باید باشد؟

 نورپردازی از مهم ترین ارکان در طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می شود.توجه به این رکن اساسی باعث می شود تا همه اجزای دکوراسیون داخلی منزل شما به میزان کافی به چشم آمده و زیباتر به نظر برسند. نکته جالب این است که هر چه محیط خانه شما بسته تر باشد ، نیاز به نورپردازی از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد. اما نکته مهم این است که هر کدام از این وسایلی که در دکوراسیون خانه شما استفاده می شوند، به کمک نور جلوه زیباتری پیدا کرده و بسیار جلب توجه می کنند، اما می توان گفت که وجود نور زیاد هم، باعث می شود تا حس آرامش در فضا از بین برود.

میزان نوری که در خانه شما وجود دارد، نه تنها روی میزان بینایی شما تاثیر گذار است، بلکه می تواند روی اعصاب،هیجانات و حتی ساعات بیولوژیک بدن افراد ساکن در آن خانه نیز تاثیر گذار باشد. از این رو توصیه می شود در نورپردازی فضا های مختلف به رعایت اصول و قوانین توجه ویژه گردد.

گروه طراحی داخلی و معماری خانه که به عنوان یکی از شرکت های طراحی داخلی در اصفهان و طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان فعالیت دارد.سعی بر آن دارد تا با بهره گیری از طراحان داخلی و گروه هایی اجرایی مجرب و کار آزموده در زمینه های طراحی و اجرای کناف در اصفهان،طراحی و اجرای کابینت در اصفهان،طراحی و اجرای نما در اصفهان،طراحی و اجرای محوطه وفضای سبز در اصفهان و بازسازی منزل اصفهان در اصفهان شما کارفرمایان محترم را در زمینه پیشبرد هرچه بهتر اهدافتان یاری نماید.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه در اصفهان

قوانین اصلی در رابطه با نورپردازی محیط های مختلف:

قانون اول: باید در هر محیطی متناسب با ابعاد و فرم فضا، منابع نوری متعددی در سطوح مختلف وجود داشته باشد تا یک تعادل نوری در نورپردازی آن فضا ایجاد گردد.

 قانون دوم: انتخاب نورپردازی در هر محیطی ارتباط مستقیم با عملکرد آن فضا دارد . به عنوان نمونه نورپردازی فضاهای داخلی یک آشپزخانه با نورپردازی اتاق خواب و یا اتاق یک کودک متفاوت می باشد.

انواع نورپردازی براساس سبک های مختلف در دکوراسیون داخلی خانه شما:

1- در خانه هایی که به سبک سنتی و کلاسيک طراحی می شوند، بھتر است از لوستر با طرح ها و ابعاد مختلف استفاده شود.

اگر فضای سالن پذﯾرایی و اتاق نشيمن شما کوچک است، بھتر است که از لوسترھایی با ابعاد کوچکتر استفاده کنيد و بالعکس در فضاھای بزرگ از لوسترھایی با ابعاد بزرگتر استفاده کنید.

عموما،لوسترھایی که برای سبک ھای کلاسيک و سنتی انتخاب و طراحی می شوند، از جنس هایی نظیر برنج ﯾا برنز ساخته می شوند، چرا که ماهیت رنگ و جنس این لوستر ها با این سبک ھماھنگی کامل را دارد.

2-در فضاھای داخلی که به سبک مينی مال (ساده و کوچک) طراحی می شوند استفاده از اﯾده ھای ساده می تواند بسیار راهگشا باشد.

نورپردازی ھای ساده و بی آلایش برای این خانه ھای مینی مال می تواند از بھترین گزﯾنه ھا باشد. استفاده از منابع نورانی در فرو رفتگی سقف ها و ﯾا فضای مابين سقف کاذب کناف با دﯾوار های جانبی و نيز استفاده از چراغ ھای متعدد و کوچک بر دﯾواری و ﯾا سقفی در طول ﯾک مسير، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

3-در  طر احی داخلی فضاھای مدرن ،بهتر است خلاقانه تر عمل کنیم و  ب از چراغ ھای دست سازی که متناسب با فضا ساخته شده اند استفاده کنیم. 

استفاده از چراغ ھای توکار یا هالوژن ها برای سقف می تواند گزینه مناسبی باشد.البته انواع چراغ ھای ریلی که در روی سقف های کاذب کناف و دﯾوار ها تعبيه می شوند برای این سبک از خانه ھا مدرن نیز توسیه می شوند.

انواع نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان های امروزی:

 نورپردازی یک ساختمان از جمله فاکتور های اساسی و تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی آن ساختمان محسوب می شود  که طراحان داخلی بایستی  به این نکاتی که در ادامه مطرح شده است توجه ویژه داشته باشند.

  • نور پردازی در طراحی داخلی یک ساختمان در ابتدای امر بایستی کیفیت فضایی را بالا ببرد.
  • نور پردازی بایستی هویت تازه ای برای فضای مورد نظر ایجاد کند.
  • در انتخاب نوع نور پردازی و چراغ های مناسب با هر فضا بایستی به نوع عملکرد و کاربری فضا توجه ویژه ای داشت.

حال به بررسی چند نوع نورپردازی رایج و مناسب برای فضای داخلی ساختمان های امروزی خواهیم پرداخت.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه در اصفهان

نقش نور طبیعی در نورپردازی داخلی ساختمان:

نور طبیعی خورشید از جمله بهترین و کم هزینه ترین منابغ نوری برای روشن کردن فضا های داخلی هستند. پلان ساختمان باید به گونه ای طراحی شوند که حداکثر استفاده را از نور طبیعی را در طول روز داشته باشیم.

نکته مهم:

منابع نورپردازی اضافی(مصنوعی)  به صورت ماهرانه ای طرح نورپردازی ساختمان شما را کامل می کند و تعادلی و توازنی ایجاد می کند  که سبب زیبایی فضاهای شما در هر ساعت از شبانه روز می گردد.

چراغ های دفنی یا تو کار در نورپردازی:

لامپ های تو کاری که بیشتر با نام چراغ های دفنی شناخته و به بازار ارائه می شوند،می توان گفت دومین منابع نوری هستند که مردم برای روشنایی و زیبا سازی ساختمان های مدرن خود به سراغ آن می روند.

لامپ های خطی برای نورپردازی فضاهای داخلی ساختمان:

نورپردازی های خطی اگر در مکان و محل مناسب خود،در طراحی داخلی ساختمان های مدرن امروزی استفاده شوند می توانند زیبایی منحصر به فردی به فضا ببخشند،خصوصا برای آشپزخانه ها که لامپ های دفنی یا هالوژن ها یک روشنایی کلی به فضا می دهند، اما ممکن است این روشنایی برای روشن کردن کانتر یا میز جزیره کافی نباشند نورپردازی سقفی در امتداد یک خط می تواند بسیار راهگشا باشند.

چراغ های آویز ، لوستر ها و یا آباژور ها:

از دیگر منابع نور سقفی که بسیار حائز اهمیت و مهم می باشد، چراغ های آویز و یا لوستر ها هستند. نکته ی مهمی که در خریداری چراغ های آویز بایستی به آن دقت داشت جهت تابش نور است: نورپردازی در جهت بالا یا پایین یا فراهم کردن یک روشنایی کلی برای فضا.

آویزهای رو به پایین، نور را به سطوح مهمی که در بالای آن قرار دارند مانند میز های غذاخوری یا میز های جزیره و اپن در آشپزخانه ها هدایت می کنند و سبب ایجاد محوریت در آن محل می شوند.

آویزهای رو به بالا و آویزهایی که روشنایی کلی فضا را تأمین می کنند و نور محیطی بیشتری نسبت آویز های رو به پایین ایجاد می کنند.

آرک ها و یا سقف های پایین آمده  در دکوراسیون داخلی:

در پاره ای از موارد ممکن است امکان استفاده از یک لامپ آویزی زیبا بر روی سطوح مورد نظر وجود نداشته باشد،در نتیجه یک پنل پایین آمده از سقف در محل مور نظر می تواند مکانی برای نصب وسایل نورپردازی خانه مانند لامپ های دفنی یا آویزی یا حتی یک ریسه های شلنگی LED جهت روشن ساختن فضا را فراهم کند و در عین حال زیبایی خاصی به فضا ببخشد.

لامپ های دیواری در نورپردازی فضا های داخلی:

لامپ های دیواری در اشکال و فرم های مختلفی در بازار موجود هستند.لامپ های دیواری های تک لامپه که رایج تر هستند، نور بیشتری را در ارتفاع خط دید در فضا ایجاد می کنند. البته برای حذف کامل سایه ها،بهتر است از یک جفت لامپ دیواری  دو لامپه که نزدیک به هم نصب شده اند استفاده شود.

لامپ های مخفی در نورپردازی فضا های داخلی:

استفاده از لامپ های مخفی در بازسازی خانه در اصفهان به جای لامپ های دیواری و یا در کنار آن ها می توانند یک روشنایی کلی به دیوار ها و فضای ساختمان شما بدهند که یک دست تر و مؤثرتر هستند. این لامپ ها به گونه ای در فرورفتگی دیوار ها به کار گرفته می شوند که منبع نوری  در آن پیدا نباشد.

نور پردازی به سمت بالا : اگر طراحی سقفی زیبا و شکیل داشته باشید نور پردازی به سمت بالا می تواند توجه ها را به سمت خود جلب کند و به صورت غیر مستقیم نور را به پایین ساختمان منعکس کند.

آباژور ها: لامپ های ایستاده ای که روی زمین و یا روی میز قرار می گیرند و هر دو قادر اند نور موضعی ملایمی برای مطالعه افراد فراهم کنند و بصورت هم زمان یک روشنایی کلی به محیط اطرافمان بدهند.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه در اصفهان

معنای لایه بندی نور  در نور پردازی فضا چیست؟

عموما واژه  لایه بندی نور زمانی به کار می رود که در نورپردازی یک فضا، لایه های مختلف نوری با تفاوت عملکرد نورهای مختلف استفاده شوند.

نورهای عمومی یا فراگیر، که بطور کلی دریک فضا وجود دارند و برای روشن نمودن آن فضا استفاده می گردند.

نورپردازی های موضعی، که برای روشن کردن یک موضع خاص و شاخص کردن یک فضای خاص از نظر نورپردازی استفاده می گردند. بعنوان مثال چراغهای زیر کابینتی که برای روشن کردن روی سطح کابینت استفاده می گردند.

نورپردازی موضعی هنری، که برای روشن نمودن یک شی یا اثر خاصی به کار می روند و باعث ایجا تمایز در نور پردازی آن فضا می شوند. به عنوان چراغی که بالای یک تابلوی هنری و یا نقاشی نصب می شود.

نکته مهم:

استفاده از لایه های نوری مختلف در فضا از جمله مواردی است که طراحان داخلی به آن علاقه بسیاری دارند زیرا به وسیله آن می توانند حس بهتری را برای ساکنین آن محیط ایجاد کنند و زیبایی منحصر به فردی به فضا ببخشند.

به عنوان نمونه در طراحی آشپزخانه زیر از سه لایه نوری مختلف نوری در نورپردازی آن استفاده شده است:

  1. چراغ های آویزی که بالای پیشخوان و یا میز کانتر و جزیره آشپزخانه نصب شده اند.
  2.   چراغهای نصب شده در زیر کابینت آشپزخانه، بعنوان نورپردازی موضعی در روی میز کار و سطوح روی کابینتی.
  3. نصب چراغهای هالوژن سقفی هم بعنوان نورهای عمومی یا فراگیر برای روشن کردن کل فضا ی آشپزخانه.

نورپردازی بخش های مختلف یک خانه یا ساختمان مسکونی:

نورپردازی اتاق نشیمن:

  1. نورپردازی اتاق نشیمن  شامل روشنایی عمومی یا همان نورپردازی از سقف برای روشن کردن کل فضای اتاق می شود.
  2. نورپردازی متمرکز یعنی آن دسته از نورپردازی هایی که تنها بر یک قسمت خاص نور تابانده و آن قسمت را روشن و برجسته می کنند.
  3. نورپردازی محدود که باعث می‌شود در زمانی که تمام اتاق تاریک است، بتوانیم تنها یک قسمت خاص از آن اتاق را روشن کنیم‌.مانند ایجاد نور پردازی بر روی میز مطالعه.

نورپردازی اتاق پذیرایی:

  1. بر خلاف تصور همگان اتاق پذیرایی فضایی است که نباید کاملا” روشن باشد. می توان گفت که روشن بودن زیاد اتاق پذیرایی، آرامش این اتاق ر از بین می برد.
  2. بهتر است کانون تمرکز نور پردازی در اتاق پذیرایی شما در روی میز پذیرایی قرار گیرد، زیرا باعث جلب توجه میهمانان می گردد و زیبایی خاصی به محیط می بخشد. بهترین گزینه برای دستیابی به این اهداف استفاده از لوسترهایی متناسب با ابعاد فضا و سبک طراحی منزل شما باشد.
  3. در بخش های دیگر اتاق پذیرایی شما بهتر است از نورهای غیر مستقیم استفاده شود. برای مثال نصب لامپ های دیواری که نور را به سمت سقف منزل شما می تاباند و یا فقط تابلوی زیرشان را روشن می کنند، ایده مناسبی خواهد بود.
  4. در صورتی که در اتاق پذیرایی خانه شما ویترین یا دکوری وجود دارد، برای نورپردازی آن می توان از شیوه های زیر کمک گرفت:
  • نورپردازی از درون طبقات شیشه ای بر روب اجزای داخل دکور.
  • نورپردازی طبقات ویترین  از سمت جلو؛
  • نورپردازی از پشت طبقات به قصد در ضد نور قرار دادن اشیاء داخل دکور و یا برجسته کردن آن شیئ خاص.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه در اصفهان

نورپردازی اتاق غذاخوری:

  1. مانند اغلب فضاهای داخلی خانه شما در اتاق غذاخوری نیز بهره بردن از نور طبیعی ایده آل ترین حالت ممکن است.
  2. در این فضا ها سعی کنید لوستر دقیقا در بالای میز غذا خوری نصب شود تا سطح میز را کاملاً روشن نماید و بهترین حالت نور پردازی ممکن در آن ایجاد گردد.

نورپردازی فضای آشپزخانه:

  1. در فضای آشپزخانه باید از یک منبع نور سقفی مانند چراغ های هالوژنی در سقف آشپزخانه استفاده شود.این نوع نورپردازی جزء اصلی ترین نورهایی است که باید در محیط آشپزخانه وجود داشته باشد.
  2.  در آشپزخانه برای نور پردازی فضای کار خود نیز باید از نورپردازی دیگری بهره گرفت. از آنجا که در آشپزخانه معمولا کارهای ظریف تری انجام می شود و وقت زیادی از ساکنان منزل را در طول روز در آن سپری می کنند، بایستی پرنور تر از سایر قسمت های خانه در نظر گرفته شود.
  3.  میتوان گفت بهترین روش برای نورپردازی آشپزخانه استفاده از نور هالوژن ها در زیر کابینت ها، نور غیر مستقیم دیواری و اصلی نور سقفی مانند هالوژن ها می باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه در اصفهان

نورپردازی اتاق خواب:

  1. از آنجایی که اتاق خواب ها فضایی برای استراحت و خواب می باشد، توصیه می شود نورپردازی این فضاها با دقت و توجه بیشتری انجام گیرد. در واقع باید نور به گونه ای باشد که بتواند حس یک فضای دنج و راحت را در شما القا کند.
  2.  روی پا تختی های کنار تخت خواب از نورهای مستقیم و پر نور استفاده کنید تا در زمان مطالعه بتوانید از آنها بهره بگیرید.
  3.  وجود چراغ خواب در نور پردازی اتاق های خواب به دلیل نور ملایمی که دارد، باعث ایجاد روشنایی خفیفی در شب می شود تا اگر شخص به صورتی ناگهانی در ساعات شب از خواب بیدار شد، در تاریکی مطلق نباشد.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه در اصفهان

نورپردازی حمام و سوریس بهداشتی:

  1. در نور پردازی سرویس های بهداشتی نیز بایستی توجه ویژه ای به رعایت اصول نور پردازی داشت.
  2. سعی کنید از منابع نور جانبی مانند لامپ های دیواری در اطراف روشویی ها استفاده شود.
  3.  برای نور پردازی دستشویی و حمام  بهتر است از یک نور سقفی ساده در سقف کاذب کناف استفاده شود.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه در اصفهان

‌اهداف طراحی نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی.

  • در کنار توجه به کاربرد نورپردازی و امنیت‌ آن، می توان یک فضای گرم و دعوت کننده ایجاد کرد.
  • با تنظیم و ترکیب انواع نور محیطی‌، برای همه فضاها می توان نوری کاربردی و مناسب با محیط ایجاد کرد.
  • با متمرکز کردن نور بر روی بخش های شاخص و جزییات معماری در فضاهای مختلف، زیبایی آنرا بیشتر نمایان کرد.

حین طراحی نورپردازی فضای مسکونی موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد:

  •  طراحی نور پردازی طبق ابعاد و فرم محل مورد نظر.
  • در نظر گرفتن نحوه جابجایی و مسیر های حرکتی افراد در نور پردازی محل مورد نظر.
  • در نظر گرفتن کاربری یا نحوه استفاده از فضا در نورپردازی بخش های مختلف یک ساختمان.
  • در نظر گرفتن ارتفاع سقف و فرم آن در نورپردازی فضاهای داخلی ساختمان.به عنوان مثال: نور زمانی که از سطح سقف منعکس شده و با نور محیطی اتاق در هم آمیخته می شود کیفیت نور پردازی را بهبود می‌بخشد.
  • در نظر گرفتن شرایط سن و سال افرادی که در آن  منزل زندگی می‌کنند، به عنوان مثال زمانی که پیرتر می‌شویم، به شدت نور و کیفیت نور حساس تر می‌شویم.
  • در نظر گرفتن رنگ دیوارها در نور پردازی محل مورد نظر ،به عنوان نمونه رنگ تیره‌تر نور بیشتری را جذب کرده و میزان نوردهی بالاتری در طراحی نور پردازی لازم دارد.

گردآورنده: نیوشا خلیفه محمودی

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.