انواع مصنوعات چوبی پرکاربرد در صنعت کابینت سازی و دکوراسیون داخلی

مصنوعات چوبی پرکاربرد در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه،کمد ها و طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی ساختمان.

در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های امروزی از متریال و مصالح گوناگونی در طراحی و اجرای بخش های مختلف داخلی از یک ساختمان استفاده می گردد،که شناخت و آگاهی از خصوصیات فنی و فیزیکی این مصالح نوین ساختمانی لازمه ی بکار گیری و استفاده آن ها در بخش های مختلف یک ساختمان می باشد.

آشنایی با مصالح روز و نوین ساختمانی،آشنایی با خصوصیات ابعادی ،فیزیکی،روش های اجرا و قیمت ها از جمله مواردی است که همه طراحان دکوراسیون داخلی و مجریان ساختمانی بایستی از آن آگاهی داشته باشند تا در بکار گیری هرچه بهتر و مناسب تر این نوع از مصالح در مکان و زمان مناسب آن ها راهگشا باشد.

گروه طراحی داخلی و معماری خانه که یکی از گروه های پیش رو در زمینه ارائه بهترین دکوراسیون داخلی در اصفهان می باشد با بهره گیری از کارشناسان مجرب در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان و طراحی و اجرای مصنوعات چوبی رایج در صنعت ساختمان از طراحی کابینت اصفهان گرفته تا طراحی و اجرای کلیه مصنوعات چوبی از قبیل طراحی و اجرای کمد ها و دکور ها،طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مغازه های تجاری،طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی فضاهای اداری و پزشکی و …آماده همکاری در طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی شما شهروندان عزیز اصفهانی می باشد.

گروه طراحی داخلی و معماری خانه به عنوان یکی از بهترین شرکت های دکوراسیون داخلی در اصفهان همواره سعی بر آن کرده است تا با ارائه مقالاتی در زمینه آشنایی با مصالح نوین ساختمانی،آشنایی با مصالح رایج در صنعت ساختمان و مواردی از این قبیل در جهت ارتقاع سطح علمی و فنی کارمندان خود گام برداشته و همچنین اطلاعاتی مهم و کاربردی در  زمینه شناخت مصالح ساختمانی در اختیار طراحان و مجریان ساختمانی قرار دهد.

طراحی و اجرای کابینت در اصفهان

چوب طبیعی:

معمولا مرغوبترین و زیباترین کابینت ها در آشپزخانه از جنس چوب طبیعی می باشند زیرا طرح و گره های چوب همچنین رنگ بندی آن بسیار متنوع و مورد پسند تر است و اجرای هرگونه سبک کابینت از مدرن تا کلاسیک توسط آن قابل اجرا می باشد. ولی این محصول دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر موارد قابل استفاده در صنعت کابینت سازی می باشد.

طراحی و اجرای کابینت در اصفهان

انواع چوب های مورد استفاده در کابینت آشپزخانه و طراحی داخلی:

  • افرا: افرا دارای طیف رنگی سفید تا خامه ای بوده و دارای ظاهر صاف و یکنواخت به دلیل بافت ظریف آن است. این چوب نسبتا سنگین و سخت می باشد.
  • بلوط: بلوط از انواع مرغوب چوب می باشد و دارای طیف رنگی سفید مایل به صورتی،قرمز و همچنین قرمز مایل به قهوه ای است و بافت نسبتا درشتی دارد. همچنین چوب بلوط مقاومت زیادی در برابر فشار و رطوبت دارد.
  • راش: راش دارای طیف رنگی کرم و کرم مایل به قرمز بوده و بافت و طرحی به نسبت همگن دارد. این چوب نیمه سنگین بوده و در مقابل حمله حشرات مقاوم است.
  • گردو: گردو از باارزش ترین چوب ها محسوب می شود و دارای طیف رنگی قرمز مایل به قهوه ای و قرمز شکلاتی است و بافتی ریز دانه دارد. این چوب سخت و دارای مقاومت بالایی است.
  • ونگه: ونگه به رنگ قهوه ای تیره و با بافت و طرح چوب است.این چوب از جنگل های افریقایی بوده و بسیار سنگین و سخت می باشد.
  • آبنوس: آبنوس به رنگ قهوه ای تیره با رگه های ظریف قرمز می باشد.
  • آنتیک یا جویز: آنتیک به دو دسته آنتیک روشن و آنتیک تیره دسته بندی می شود. آنتیک روشن دارای طیف رنگی مایل به کرم و آنتیک تیره تقریبا قهوه ای روشن است.
  • لارکس: این چوب دارای رنگ سفید و با بافت و طرح چوب است.

طراحی و اجرای کابینت در اصفهان

   MDF  و انواع آن:

به دلیل قیمت زیاد و هزینه اجرای بالای چوب طبیعی مصنوعاتی مانند ام دی اف جای چوب طبیعی را در طراحی داخلی و کابینت سازی گرفته اند،که این مصنوعات دارای دوامی نسبتا مطلوب و قیمت پایین تر و مناسب تری نسبت به چوب طبیعی می باشند.

MDF از فرآورده های چوبی مورد استفاده در ساختمان به حساب می آید. ام دی اف نوعی تخته فیبر می باشد که به روش خشک تولید و در اصطلاح به آن ام دی اف خام گفته می شود. اکثر ام دی اف های تولیدی را پس از تولید روکش می نمایند یا به عبارت دیگر ام دی اف را به صورت روسازی شده مصرف می کنند.

این روکش ها شامل انواع روکش طبیعی (چوبی) و مصنوعی و رنگ و لاک می باشند. نکته مهم این است که این روکش های تزیینی علاوه بر زیبایی، به دوام و مقاومت آن در کاربری هایی مانند آشپزخانه کمک میکند.

ام دی اف به دلیل دارا بودن خواص برتر نسبت به سایر ورق های فشرده چوبی مثل نئوپان،تخته لایه، تخته فیبر و … جایگاه مناسبی در بازار پیدا کرده است و در بیشتر طراحی ها کاربرد جایگزین چوب نیز پیدا کرده است.

MDF   خام: محصولی از خرده چوب های نرم که به روش خشک و بر اثر گرما و فشاری که به آن وارد می شود تولید می گردد و به عبارتی ام دی اف بدون روکش ام دی اف خام محسوب می شود.

مزایا:

  • استحکام بیشتر و وزن کمتر نسبت به جوب طبیعی.
  • قابلیت شکل پذیری آسان و لبه های صاف.
  • ظاهر زیبا و حالات شبه چوبی.

ابعاد ورق های ام دی اف( MDF):

ابعاد ورق های خام بر حسب میلیمتر عبارتند از :

  • ۴۱۰۰×۱۸۳۰
  • ۳۶۶۰×۱۸۳۰
  • ۲۴۴۰×۱۸۳۰
  • ۲۴۴۰×۱۲۲۰

نکته مهم این است که سایز اغلب ورقه های وارداتی از شرکت های ام دی اف ایتالیایی ۴۱۰۰×۲۱۰۰ و از شرکت های ام دی اف اتریشی ۲۸۰۰×۲۰۷۰ و ۲۶۰۰×۲۰۷۰ می باشند.

ضخامت ورقه های ام دی اف تولیدی در حالت کلی ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۵، ۳۲ و ۳۸ میلیمتر بوده و ضخامت های رایج در بازار ایران ۱۲، ۱۶ و ۱۸ میلیمتر می باشد.

طراحی و اجرای کابینت در اصفهان

انواع روکش های مورد استفاده برای ام دی اف(MDF):

  1. روکش های طبیعی(چوب طبیعی) :

این نوع از روکش ها لایه های نازکی از انواع چوب های طبیعی هستند،که برای طراحی آشپزخانه در اصفهان کاربرد دارند و دارای نقوش و رنگ های مختلف می باشند. استفاده از MDF‌ بجاي چوب ، به دلیل وجود ابعاد ثابت و دوام و مقاومت بیشتر نسبت به چوب در اقلیم های متفاوت، ‌مناسب تر است.

روكش‌هاي طبیعی چوبي را با پرس هاي ممبران یا بالشتکی با چسب روی سطوح ابزار خورده ام دی اف متصل می کنند.

  1. روکش های مصنوعی:
  • ورق های کاغذی یا فویل یا لترون:

این روکش یک لایه کاغذ معمولا تزئینی به صورت ساده یا طرحدار،براق یا مات می باشند که از آغشتن این لایه با مواد رزینی تشکیل شده است.

روکش های کاغذی از ارزانترین انواع روکش ها می باشند و در برابر سایش و خش مقاومت چندانی ندارد و مقاومت آن در برار حرارت و رطوبت نیز قابل توجه نمی باشد.

  • روکش های ترموپلاستیک:

در سطوح ناهموار و دارای اختلاف سطح زیاد و انحنا ها و برجستگی ها فقط می توان از روکش های ترموپلاستیک استفاده کرد. از مزایای این روکش ها می توان به قابلیت انعطاف پذیری بالای آن ها اشاره نمود.انواع مختلف روکش های ترموپلاستیک عبارتند از:

الف – روكش پلي وينيل كلرايد یا PVC :

این روکش ها در طرح و نقش و رنگ های مختلف وجود دارد و ضخامت این روکش ها بین ۲/۰ تا ۳ ميلي‌متر می باشد. مقاومت این نوع روکش در برابر سایش و خش و … مناسب بوده و کار با این روکش ها آسان می باشد.

نکته مهم:

ولی قابل ذکر است که در حالت کلی این روکش دوام بالایی نداشته پس در موارد پرکاربرد ازجمله کابینت آشپزخانه و رویه کابینت توصیه نمی گردد.

        ب- روكش‌هاي ورق اكريليك :

ضخامت این روکش ها از ۳ تا ۱۹ ميليمتر بوده و تمام مزایای روکش های PVC مانند انعطاف بالا را دارا بوده ضمن اینکه علاوه بر آن در مقابل ضربه نیز مقاوم است و حساسیت کمتری نسبت به روکش های PVC داشته و دارای رنگ بندی متنوع است. پس می توان اظهار داشت که این روکش ها مرغوبتر و گرانتر می باشند.

  • روکش های لامینیتی: شامل انواع HPL, CPL و لامینت فشرده می باشد و یکی از رایج ترین روکش ها محسوب می گردد.
  • روکش های ملامینه: پرکاربرد ترین روکش ورق های چوبی فشرده از جمله ام دی اف در جهان محسوب می گردد.

این روکش ها   (LPM)کاغذهای تزیینی آغشته به چسب است که خشک شده و بدون چسب زنی مجدد به صورت مستقیم روی تخته چوبی نصب می گردد. ضخامت روكش‌هاي ملامينه بين ۳۵ – ۲۵ صدم میلیمتر بوده و حدود ۵۰% ضخامت آن را چسب تشكيل داده است.كار با ورق های روكش ملامينه نسبت به روكش‌هاي لامینتی یا HPL آسان‌تر است. در نتیجه اين نوع روكش ها پركاربردترين نوع روكش مخصوصاً در صنعت MDF شناخته می شود.

سایر روسازی ها:

علاوه بر روکش ها برای انواع تخته های چوبی از جمله ام دی اف از روسازی های دیگر نیز استفاده می شود که عبارتند از: رنگ کاری،لاک کاری، منبت کاری با نقوش ریز و عمیق.

از مواردی که روکش ها نسبت به آن مقاومت دارند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مقاومت در برابر رطوبت.
  2. مقاومت در برابر اسید و آب جوش، حرارت.
  3. مقاومت در مقابل تغییر رنگ در برابر چراغ های هالوژنی در نزدیک آن ها.
  4. مقاومت به حرارت ظروف تا ۱۸۰ درجه.
  5. مقاومت در برابر پوسیدگی.
  6. زیبایی و تنوع در رنگ و انعطاف پذیری.

نسبت مصرف انواع روکش ها در ایران:

رديف نوع روكش سهم مصرف به كل
۱ روكش‌هاي چوبي ۲۸%
۲ روكش ملامينه ۲۳%
۳ لامينت (HPL) ۲۰%
۴ رنگ ۱۷%
۵ ترموپلاستيك (PVC) ۸%
۶ روكش‌هاي كاغذي ۴%

در تركيب بالا مشاهده می شود که در ایران درصد مصرف رنگ ، روكش‌هاي چوبي و لامينت‌ها در حال كاهش و درصد مصرف روكش‌هاي ملامينه و كاغذي در حال افزايش است.

طراحی و اجرای کابینت در اصفهان

ویژگی ورق های ام دی اف (MDF).

  1. قابلیت برش و سمباده زنی راحت.
  2. ورقه هایی با سطح کاملا صاف و متراکم.
  3. تنوع در طرح روکش و تراکم ذرات و نوع ورق.
  4. مقاومت مناسب در برابر پوسیدگی و حمله حشرات.
  5. این ورقه ها برخلاف چوب طبیعی فاقد گره ها هستند.
  6. قیمت بسیار مناسبتر نسبت به چوب طبیعی.
  7. اتصال راحت ورقه ها توسط چسب چوب به یکدیگر.

انواع ام دی اف( MDF) :

ام دی اف را میتوان با توجه به خواص ویژه آن تقسیم بندی نمود:

  1. ام دی اف نازک ( Thin MDF )
  2.  ام دی اف ضخیم ( Thick MDF )
  3.  ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت.
  4.  ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها.
  5.  ام دی اف مقاوم در برابر آتش.
  6.  ام دی اف با روکش های تزئینی ( Decorative Surfaced MDF ).
  7.  ام دی اف های قالب گیری شده (در ساخت درب های چوبی).

هایگلاس نوع دیگری از MDF:

هایگلاس نیز نوعی ام دی اف است روکش شده توسط نوعی پلاستیک به نام پلکسی گلاس است.

پلکسی گلاس ها ظاهری شبیه به شیشه شفاف دارد، اما سبکتر و با استحکام بیشتر نسبت به شیشه دارد. برای تهیه آن از ماده ای خاص به نام پلی کربنات استفاده شده است.

این تخته های هایگلاس یک رو روکش می شوند و یک طرف آن لایه محافظ سلفون مانند و سمت دیگر ظاهر سفید از جنس ملامین و کاغذ دارد.

سایز این تخته های هایگلاس مورد استفاده در کابینت سازی ۱۲۲×۲۴۴ با ضخامت ۱۷ میلیمیتر می باشد.

کیفیت هایگلاس را جنس و کیفیت تخته ام دی اف مغز آن، کیفیت روکش هایگلاس،دستگاه پرس و چسب به کار رفته در تولید این تخته ها مشخص می کند.

کاربرد انواع ام دی اف هایگلاس:

  • ساخت قفسه ها، شلف ها، انواع وسایل چوبی در دکوراسیون داخلی منازل مسکونی.
  • کابینت سازی: در صنعت کابینت سازی از این ورق ها در ابعاد 244*122 با ضخامت 17 میلیمتر استفاده می شود. که در برابر هرگونه ضربه مقاوم باشد. اما این ورقه ها در مقابل رطوبت مقاومت زیادی نداشته و در صورت ورود رطوبت و آب به داخل آن ها سطح آن ها باد می کند پس در هنگام نصب آن ها برای کابینت و قفسه در آشپزخانه به آن ها لبه های مقاوم می چسبانند تا از نفوذ رطوبت به درون آن ها جلوگیری شود.

طراحی و اجرای کابینت در اصفهان

حال پس از شناخت انواع این مصنوعات چوبی رایج در کابینت سازی به بررسی مزایا و معایب چند مورد از آن ها می پردازیم:

کابینت های تمام چوب برای آشپزخانه:

کابینت های تمام چوب برای استفاده از سبک روستیک کاربرد زیادی دارند و جلوه ای بسیار زیبا و خیره کننده به آشپزخانه شما می دهد و در خانه هایی که با سبک کلاسیک و همچنین مدرن طراحی می شوند، قابل استفاده هستند.

  • مزایا: زیبایی چشمگیر و قابلیت ایجاد جزییات زیاد در هنگام اجرای کابینت.
  • معایب: قیمت بسیار بالا و مدت زمان زیاد آماده سازی و نصب کابینت.

کابینت های ام دی اف برای آشپزخانه:

ام دی اف دارای تنوع در طرح و رنگ بوده و این مسئله باعث می شود تا طرفداران زیادی جذب نماید.همچنین ام دی اف انعطاف بالایی در هماهنگ شدن با عناصر اطراف و دکوراسیون داخلی خانه شما را دارا می باشد.

  • مزایا: هزینه پایین،اجرای سریع و آسان و مقاوم در برابر رطوبت و صدا، همچنین به راحتی تمیز می شوند.
  • معایب: حساس به حرارت زیاد (ورق های ام دی اف مجاور گاز ممکن است دچار حباب، برجستگی و یا پوسته پوسته شدن شوند.

نکته:ورق های ام دی اف نیازمند مراقبت بیشتر زیرا معمولا کابینت های ام دی اف قابل تعمیر نیستند و باید از آنها مراقبت کرد.

کابینت های هایگلاس برای آشپزخانه:

کابینت هایگلاس را می توان گونه ای جدا از ام دی اف به حساب آورد و سطح براق آن ها چشم را به خود جذب می کند. همچنین تنوع رنگی بالای ورق های هایگلاس از خصوصیات این کابینت ها است.

  • مزایا: درخشندگی بالا و قابلیت انعکاس نور،سهولت در تمیز کردن به دلیل سطح صیقلی، تنوع رنگی بالا
  • معایب: قیمت آن بالاتر از ام دی اف معمولی است.شایعاتی نیز در مورد خش پذیری بالای هایگلاس وجود دارد که حقیقت ندارد.

کابینت های PVC :

این کابینت ها ب علت ضد آب بودن در سرویس های بهداشتی، روشویی حمام و دستشویی استفاده می شود و مورد استفاده آن ها در آشپزخانه معمولا کابینت سینک است و سایر قسمت های آشپزخانه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

البته باید توجه شود که ورفق های ام دی اف با روکش PVC استفاده زیادی در کابینت آشپزخانه دارند و کاملا جدا از کابینت های تمام PVC  هستند.

  • مزایا: طرح و رنگ های متنوع، نگهداری به نسبت آسان تر از کابینت چوبی، ساخت و نصب کم هزینه و سرعت در پروسه تولید کابینت آشپزخانه.
  • معایب: مصنوعی بودن ظاهری این نوع کابینت ها در برابر کابینت های چوبی و آسیب رسانی آن ها به محیط زیست به دلیل تجزیه نشدن آن ها در طبیعت.

 گردآورنده: نیوشا خلیفه محمودی

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.