انواع سبک های آجر چینی در طراحی نما های مدرن

بررسی انواع آجرچینی در نمای ساختمان های مدرن.

در هر ساختمان نمای آن اولین قسمتی است که ذهن هر بیننده را به خود جلب می کند پس می توان گفت نمای هر ساختمان در ابتدا نمایانگر هویت آن است. پس طراحی این عنصر مهم یعنی نماهای ساختمان ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

آجر به دلیل بعضی مشخصات خود از جمله قیمت مناسب، تولید آسان ،اجرای آسان، مقاومت بالا و همچنین همخوانی با معماری سنتی از مصالح پرطرفدار و پرکاربرد در ایران محسوب می گردد.

آجر می تواند به عنوان یک عنصر قابل انعطاف و زیبا در دستان یک مهندس معمار آثاری خاص و ماندگار در هر معماری خلق کرده و روح زندگی را به ساختمان امروزی ببخشد. زیرا آجرها در رنگ، ابعاد تولید شده و مهم تر از همه درالگوها و چیدمان دارای تنوع بسیار زیادی می باشند.

آموزش طراحی نما در اصفهانگروه طراحی و معماری خانه به عنوان یکی از گروه های پیشرو در زمینه طراحی نماهای ساختمانی، طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان در اصفهان سعی دارد با تنظیم این مقاله یک نگاه اجمالی و در عین حال جامع بر روی انواع الگوهای آجرچینی در نماهای مدرن ساختمانی داشته باشد.

این مقاله شما را تاحدودی با انواع آجرهای مصرفی در نما، نحوه و الگوی چیدمان آن ها و همچنین نحوه اجرای این آجر در نماهای مدرن آشنا می سازد.

همانطور که گفته شد آجرها دارای تنوع بالایی می باشند درنتیجه در نماهای مدرن ساختمانی می توان نمونه های زیادی از انواع آجرهارا مشاهده کرد پس:

در ابتدا نگاهی مختصر به انواع آجرهایی که در نماهای مدرن استفاده می شوند می اندازیم:

  • آجر رستیک (Rustic) : آجرهای رستیک عموما سطح ناصافی دارد.
  • آجر آنتیک (Antique): آجر آنتیک بر خلاف رستیک دارای سطحی کاملا صاف می باشد.
  • آجر کرکره ای  (Corrugated): آجر کرکره ای به عبارتی از نظر عرضی باریک و دارای طول زیاد می باشد.
  • آجر نسوز (Refractory).
  • آجر ترکیب ابعادی (Composing Dimensions).
  • آجر تایل یا سایز بزرگ سفارشی (Tile).

آموزش طراحی نما در اصفهانهمانطور که خود آجر به تنهایی دارای چند نوع مختلف است که از نظر ظاهری و مواد تشکیل دهنده از هم متمایز می شوند، عامل مهم دیگری نیز وجود دارد که نماهای آجری امروزی را از هم شاخص می نماید و آن نحوه و الگوی چگونگی قرارگرفتن این آجرها در کنار یکدیگر است.

 اکنون می خواهیم انواع سبک ها و الگوهای موجود در آجرچینی نماهای مدرن را بررسی نماییم:

1.آجرچینی طرح استاندارد یا راسته در نما: این سبک از آجرچینی متداول ترین نوع آجرچینی در ساختمان ها و نماها بشمار می آید و طریقه اجرای آن به این صورت است که آجرها به صورت افقی با بندکشی متناسب کنار یکدیگر قرار میگیرند و در رج بعدی آجرها روی نصفه رج پایینی قرار میگیرند به طوریکه بند های عمودی روی هم قرار نگیرند.

2.آجرچینی طرح کلاسیک یا تکنو در نما: این سبک از آجرچینی از جمله ابتدایی ترین شیوه ها در اجرچینی نمای ساختمان ها بشمار می آید. اجرای آن به این صورت است که آجرها به شکل افقی و با بندکشی متناسب در کنار یکدیگر قرار می گیرند و آجرها و بند های عمودی در ردیف های مختلف دقیقا روی هم سوار هستند.

3.آجرچینی طرح طولی عرضی(افقی عمودی) در نما: در این روش از آجرچینی همانطور که از نامش مشخص است آجرها به صورت طولی و عرضی یا به عبارت دیگر افقی و عمودی در کنار یکدیگر قرار میگیرند و بین آن ها بندکشی متناسب با آن ها  انجام می شود.

آموزش طراحی نما در اصفهان

4.آجرچینی طرح مختلط در نما: در سبک آجرچینی مختلط تعدادی آجر با اشکال مختلف مربعی یا مستطیلی و با ابعاد متغیر در کنار یکدیگر قرار می گیرند و بین آنها بندکشی صورت می گیرد. این روش را در آجرچینی های قدیمی نیز می توان یافت که البته امروزه شکل و سبکی نوین به خود گرفته است.

5.آجرچینی طرح بیرون درون در نما: در سبک برون بند آجرها طوری جلو و عقب قرار می گیرند که به صورت برجسته در می آیند و آجرچینی شکل چند بعدی به خود می گیرد.

6.آجرچینی طرح زیگزاگی در نما: در این روش همانطور که از اسم آن مشخص است آجرها از طول خود به صورت زیکزاکی روی یکدیگر قرار می گیرند.

7.آجرچینی طرح کرکره ای در نما: این سبک از آجرچینی توسط آجرهای کرکره ای ایجاد می شود و به همین دلیل این نام را به آن داده اند. تعداد زیادی از شرکت های تولید آجر، آجرهایی با نام کرکره ای به گونه ای تولید می کنند که نسبت عرض آنها به طولشان ناچیز می باشد.

سبک چینش این آجرها به دو گونه انجام می گیرد:

  • در کنار هم با بندکشی و یا بدون بندکشی.
  • همچنین با فاصله از هم یعنی بصورت جلو عقب.

آموزش طراحی نما در اصفهان

8.آجرچینی طرح مشبک در نما: این سبک از آجرچینی از معماری سنتی ایرانی تا به الان به دلیل جلوه زیبای خود بکار گرفته می شود. همانطور که از نام آن مشخص است در این روش در چینش آجرها فواصلی ایجاد می کنند یا بعبارت دیگر بین آجرها شبکه هایی به وجود می آید که آجرچینی را از حالت یکنواخت و یکدست خارج کرده و عواملی همچون سایه اندازی های زیبا، دید مناسب و جلوه ای زیبا با خود بهمراه می آورد.

9.آجرچینی موج دار یا پارامتریک در نما: این سبک از مدرن ترین الگوهای آجرچینی محسوب می شود. در این روش از آجرچینی در نماها شاهد الگویی هستیم که آجرها به صورتی روی هم سوار شده اند که روی هم چرخیده اند و حرکت موج مانندی تولید کرده اند. یکی از روش های اجرای این سبک این است که آجرها ابتدا سوراخ شده سپس از داخل میله هایی عبور داده میشوند و در حالت های مختلف روی هم سوار میگردند.

آموزش طراحی نما در اصفهان

تا به اینجا با انواع آجرهای مورد استفاده در نماهای مدرن و همچنین الگوهای مختلف آجرچینی در نماهای مدرن ساختمانی آشنا شدیم. اکنون برای آشنایی بیشتر شما مروری بر روش های اجرای آجر نما خواهیم داشت:

 روش های اجرای آجر در نما خارجی ساختمان:

میدانیم نمای آجر بدلیل زیبایی و تنوعی که دارد از مصالح پرطرفدار در نمای ساختمان بشمار می آید. پس طریقه نصب آجر روی نما از مسائل مهم در اجاری نمای ساختمان محسوب می گردد و باید به گونه ای باشد که استحکام لازم را دارا بوده و براحتی از سطح نما جدا نگردد.

برای نصب آجر روی نماهای ساختمانی روش های متفاوتی پیش روی ماست که حال به بررسی قسمتی از آنها می پردازیم:

1.اجرای آجر نما با ملات ماسه و سیمان: این روش نسبت به سایر روش ها ی اجرای نما با سرعت پایین تری پیش می رود ولی محاسن خود را دارد. حسن این روش آن است که پیوند بین نما و بدنه توسط سیمان استحکام خوبی خواهد داشت

2.اجرای آجر نما با استفاده از چسب مخصوص: انتخاب چسب مناسبی که با آجر همخوانی دلشته باشد بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. قبل از استفاده از چسب ابتدا یک لایه پلاستر پهن کرده سپس سطح پشت قطعه را بصورت کامل به ضخامت 3 تا حداکثر 7 میلی متر چسب میزنیم. سپس جهت جلوگیری از نفوذ آب درزهای بین آجرها را بندکشی می کنیم.

3.اجرای آجرنما به صورت خشک: در سیستم نمای خشک برای اتصال اجزای نما از ملات و … استفاده نمی شود بلکه از تجهیزات فلزی از جمله ریل،پیچ و … استفاده می گردد.

اجزای یک سیستم نما خشک اینگونه خلاصه می شود:

چهارچوب نگهدارنده، اتصالات مربوطه، استفاده از عایق حرارتی، فضای خالی برای تهویه ، و در نهایت اجرای آجر

 کلام آخر:

یکی از مهارت های مهمی که طراحان نماهای ساختمانی باید از آن اطلاع کافی و کامل داشته باشند ابعاد آجرها،رنگ بندی و نحوه چینش و کنار هم قرار گرفتن آجر های نمای ساختمانی است.

شما دانشجویان و دانش آموختگان رشته های معماری می توانید با شرکت در دوره های آموزش عملی طراحی نما در اصفهان که توسط گروه طراحی داخلی و معماری خانه در اصفهان برگزار می گردد به این مهارت مهم و کاربردی در طراحی نمای ساختمان در اصفهان تسلط پیدا خواهید کرد.

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.