انتخاب کفپوش مناسب در طراحی داخلی (پارکت و لمینیت)

در طراحی داخلی ساختمان های امروزی کفپوش هایی با جنس، طرح، رنگ، قیمت و کاربری های مختلف وجود دارند، که در واقع این گستردگی تنوع، ما را در انتخاب کفپوش مناسب برای ساختمان های خود دچار چالش کرده است. اما بهترین راه، برای یک انتخاب مناسب، شناخت انواع این کفپوش ها و کاربری و معایب و مزایای آنهاست. در ادامه سعی بر آن  شده است که به معرفی انواع کفپوش ها بپردازیم، که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

انتخاب کفپوش در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان

تفاوت لمینیت با پارکت:

عموما نام لمینیت و پارکت را شنیده ایم اما به این فکر کرده اید چه تفاوتی میان پارکت ها و لمینیت وجود دارد؟ و کدام یک متناسب با طراحی داخلی اصفهان ساختمان شما است؟ و سوالی که پیش می آید این است که، پس کفپوش هایی که اصطلاحا با نام پارکت لمینیت فروخته می شوند، چه هستند؟

پارکت چیست؟

پارکت ها در حقیقت به  کفپوش‌هایی گفته می شود از جنس چوب طبیعی درختان، که پس از زیر سازی اولیه با چسب های مخصوصی به کف می چسبانند و پس از خشک شدن چسب ها، سطح روی آن را ساب و پولیش می زنند و سپس با پوشش مخصوصی (نوعی رنگ) آن را پوشش می دهند تا صاف و صیقلی شود.

انتخاب کفپوش در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان

خصوصیات پارکت ها:

  •  پارکت ها نسبت به آب فوق العاده آسیب پذیر بوده و در صورت تماس با آب، دچار تورم می شوند یا اصطلاحا باد می کنند.
  •  پارکت در مقابل اشیاء نوک تیز آسیب پذیر بوده و اصطلاحا روی آن ها خط و خش می افتد.
  • عموما پس از گذشت چند سال بایستی سطح آن مجددا ساب خورده و رنگ آمیزی شود.
  • عموما این نوع کفپوش ها از نظر هزینه و زمان اجرا مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارند.

لمینیت چیست؟

لمینیت ها (laminate) که امروزه کاربرد وسیعی در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان ساختمان های مدرن و لوکس دارند و اصطلاحا به آنها لمینیت و یا پارکت لمینیت می گویند. لمینیت ها از جنس الیاف چوب فشرده (Hard Density Fiberboard) بانام تجاری  HDF و با روکش هایی از جنس های متفاوت ساخته می شوند و مانند پارکت ها  از خود چوب درختان ساخته نمی شوند.

انتخاب کفپوش در طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان

تفاوت های پارکت و لمینیت:

  1. لمینیت ها به کف چسبانده نمی شوند، بلکه توسط شیارهایی که اصطلاحا به آنها کلیک گفته می شود، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می شوند. این موضوع سبب افزایش سطح کار و وزن لمینیت های در هم قفل شده می شود و همین عامل نگهدارنده لمینیت ها بر روی کف بدون استفاده از چسب است.
  2. عدم استفاده از چسب در لمینیت ها، باعث کاهش صدمات ناشی از نصب می شود؛ به همین دلیل لمینیت ها را می توان به آسانی تعمیر و حتی تا چندین بار پس از نصب جمع و مجددا در محلی جدید نصب کرد.
  3. لمینیت ها به علت زیر سازی با فومی مخصوص که اصطلاحا به آن فوم سایلنت می گویند، تا حد زیادی نقش عایق را ایفا می کنند و از انتقال صدا، حرارت و برودت به طبقات زیرین جلوگیری می کنند.
  4. فوم زیر لمینیت ها علاوه بر عایق بودن، از ایجاد صداهای ایجاد شده در هنگام راه رفتن بر روی آن ها جلوگیری می کند.
  5. لمینیت‌ها به علت پوشش محافظ روی آن، نسبت به آب مقاوم تر از پارکت های چوبی هستند.
  6. لمینیت‌ها به علت تراکم بالا در مغز آن و وجود لایه ی محافظ ضد خش نسبت به اجسام نوک تیز مقاومتر از پارکت های چوبی هستند.
  7. سرعت نصب لمینیت ها بسیار بالاتر از پارکت های چوبی است. به عنوان مثال در یک واحد مسکونی با مساحت 100 متر مربع در یک روز الی یک روز و نیم کاری قابل اجرا می باشند.
  8. پس از نصب، کار به اتمام می رسد و نیازی به ساب و رنگ های پوششی ندارند و پس از نظافت، می توان از آن استفاده کرد.
  9. مقرون به صرفه تر از دیگر مصالح ساختمانی مخصوص کف مانند سنگ ،برخی از سرامیک ها و پارکت های چوبی … می باشد.

انتخاب کفپوش در طراحی داخلی اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.