انتخاب بهترین کفپوش در طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی کف و انتخاب مصالح  کفپوش در دکوراسیون داخلی.

یکی از اجزاء طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان در اصفهان ، طراحی کف ساختمان می باشد. ما با هر مصالحی که برای کف انتخاب می کنیم به محیط داخلی رنگ و شخصیت خاصی می دهیم .امروزه در عرصه ی مصالح ساختمانی با تنوع بی حد و اندازه ای کفپوش ها مواجهیم و برای داشتن انتخاب بهترین کفپوش در طراحی دکوراسیون داخلی ، لازم است با چند نمونه از رایج ترین کفپوش ها آشنایی داشته باشیم.

گروه طراحی داخلی و معماری خانه بعنوان یکی از بهترین شرکت های دکوراسیون داخلی در اصفهان همواره با ارائه ی مقالاتی درزمینه ی طراحی و مصالح ساختمانی برآن است تا اطلاعاتی مفید و جامع در اختیار کاربران قرار دهد و باعث افزایش سطح دانش مجریان و طراحان داخلی شود .

ما در این مقاله که توسط کارشناسان گروه طراحی داخلی و معماری خانه تهیه و تنظیم شده است، قصد داریم تعدادی از مصالح کفپوش و کاربرد فضایی هر کدام درطراحی کف یک ساختمان را توضیح دهیم.مواردی از قبیل:موکت ، موزاییک، کاشی، سرامیک و پارکت که هر کدام بعنوان کفپوش شناخته می شوند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

1.کفپوش موکت در دکوراسیون داخلی :

بسیاری از افراد هنوز هم در طراحی ساختمان خود برای کفپوش ، الیاف های پارچه و قابل لمس را  ترجیح می دهند و خواهان کفپوشی  نرم و صمیمی هستند ، پس به طبع آن انواع موکت ها را به عنوان متریال کف ساختمان خود انتخاب می کنند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

برخی از خصوصیات مثبت موکت ها به عنوان کفپوش ساختمان:

  • از موکت برای عایق کردن محیط استفاده می شود. زیرا در فصل زمستان محیط را گرمتر و در فصل تابستان خنک تر حفظ می کند.
  • موکت بخاطر جنس الیاف آن جاذب سر وصدا هم هست و باعث کاهش پژواک صوتی می شود بنابراین به نوعی یک عایق صوتی محسوب می شود.
  • علاوه بر این موکت به فضای شما رنگ و شخصیتی خاص می بخشد ودر کامل کردن رنگ بندی دکوراسیون داخلی نیز موثر است.البته باید درانتخاب  رنگ آن هم دقت داشت تا متناسب با فضای داخلی ساختمان شما بهترین انتخاب باشد.
  • بسیاری از افراد علاقمند هستند تا قسمتی از فضای خود را موکت کنند و از گرما و صمیمیتی که به محیط می دهد استفاده کنند. برای مثال انتخاب موکت برای اتاق خواب، سینمای خانواده، اتاق مطالعه ، فضای نشیمن و راهرو ها می تواند مناسب باشد.

در این بین این کفپوش قدیمی یعنی موکت معایب خود را دارد، که برای اتنخاب آن باید این موارد را نیز لحاظ کرد.

بعضی افراد در بازسازی منزل اصفهان کفپوش خود را از موکت به کفپوش های جدیدتری همچون پارکت تبدیل میکنند که این کار معایبی دارد.

  • بزرگترین ضعف موکت آسیب پذیری آن در برابر حرارت و رطوبت است
  • جذب گرد و غبار مخصوصا در موکت های پرز بلند از دیگر معایب این کفپوش است.
  • موکت های مخمل پس از مدتی پا خورده و کوبیده می شوند و آن زیبایی اولیه را ندارند.

چند نکته مهم:

  1. موکت های امروزی از تنوع رنگ ها و نقوش بالایی برخوردارند وشرکت های مخلتفی مانند پالاز موکت ، ظریف مصور، موکت سپاهان ،موکت اصفهان و… از تولید کننده های موکت هستند .قیمت موکت از متری 18 هزار تومان به بالا ست که بسته  به طرح موکت قیمت آن ارزان تر یا گران تر می شوند.
  2. در موکت ها هرچه تراکم و فشردگی بافت بیشتر باشد استحکام موکت بیشتر است.
  3. موکت ها دارای عرض و طول متفاوتی هستند. برای مثال عرض موکت های پالاز 3 متر و طول آن ها به صورت قواره بندی به 1 ،2 ، 3و…12 قابل سفارش اند. همچنین حداقل میزان فروش موکت بصورت یک طاقه 1 در 3 متر می باشد.

2.کفپوش موزاییک در دکوراسیون داخلی:

موزاییک ها از ترکیب ماسه و سیمان و در برخی موارد ضایعات سنگ های مختلف ساخته می شود و روی آن ساب داده می شود. این مصالح قدیمی هنوز هم می تواند ب ایجاد تنوع در طرح ها و نقوش به حیات خود ادامه دهد و فضاهای زیبایی را خلق کند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

از ویژگی های خوب موزاییک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت.
  • سهولت در شسته شدن.
  • عدم حساسیت به رطوبت.
  • استحکام و دوام بالا در فضاهای باز مانند پشت بام ها و طراحی حیاط و محوطه های باز.
  • قیمت مناسب و سهولت اجرا در کف ساختمان.
  • وجود تنوع زیاد در طرح ها،رنگ بندی وابعاد.

چند نکته مهم:

  1.   همچنین از موزاییک ها بعنوان زیرسازی کفپوش های دیگر مانند موکت،پارکت،کفپوش های پلاستیکی و لمینیت ها می توان استفاده کرد.
  2.  ابعاد رایج موزاییک ها 30*30 و 40 *40 می باشند،اما امروزه در ابعاد متنوع تری تولید می شوند.
  3. قیمت موزاییک ها بسته به کیفیت مواد اولیه ، مدل و روش تولید آن متفاوت است،اما میزان سیمان مصرفی و نوع قالب بندی و پرس آن می تواند نقشی تعیین کننده در کیفیت آن داشته باشد.

3. کفپوش پارکت (کفپوش چوبی ) در طراحی داخلی:

از پارکت های چوبی بعنوان کفپوشی کلاسیک وشیک یاد می شود که شخصیت و گرمای خاصی به طراحی آشپزخانه در اصفهان و دکوراسیون داخلی فضای شما می دهد.

پارکت ها انواع گوناگی دارند و کیفیت آنها بسته به نوع چوب درخت آنها متفاوت است. این کفپوش از چوب درختانی چون صنوبر، افرا،کاج، بلوط  یا زبان گنجشک بوده ، که نوع چوب آن قیمت نهایی پارکت را تعیین می کند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

  • پارکت هایی از چوب درخت بلوط : بخاطر بافت چوب درخت بلوط دارای گره و رگه هایی است که اگراین رگه ها با سلیقه ی شما مغایر نیست،می توانید از آن به عنوان مصالح کف ساختمان خود استفاده کنید. همچنین این نوع پارکت ها مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی دارند.
  • پارکت هایی از چوب درخت زبان گنجشک: رگه های آن نسبت به بلوط کمتر است ، از بلوط سخت تر و سفت تر است و رنگ آن قهوه ای روشن مایل به زرد می باشد.
  • پارکت هایی از جنس چوب درخت کاج : این نوع پارکت ها از محبوب ترین نوع پارکت هستند و طیف رنگی وسیعی را داراست، اما بافتی نرم و شکننده دارد و نیاز به تقویت شدن دارد.
  • پارکت هایی از جنس چوب بامبو: مقاومتی طولانی ، ظاهری مدرن و لکه های محو دارند اما به تغییرات آب و هوایی حساس هستند.
  • پارکت هایی از جنس چوب افرا: در طولانی مدت تغییر رنگ نمی دهند و کمترین تخلخل را در سطح خود دارد بنابرایت کمترین میزان جذب کثیفی را داراست.

نحوه اجرای پارکت های چوبی:

نحوه ی اجرای این کفپوش به گونه ایست که  ابتدا پارکت را به کف اتاق می چسبانند ، بعد از نصب روی آن ساب و سپس لاک و رنگ های مخصوص می زنند تا سطحی صاف و صیقلی حاصل گردد.

برخی از معایب پارکت ها:

  • دشمن اصلی آنها رطوبت است و باعث متورم شدن این کفپوش می شوند( اصطلاحا باد می کنند).
  • آتش سوز ی و موریانه از دیگر معایب پارکت های چوبی است.
  • در برخی موارد در صورت عدم اجرای صحیح پارکت ها،هنگام راه رفتن روی آن ایجاد صدا می کنند.

4. کفپوش لمینت در طراحی داخلی:

  • لمینیت ها بخاطر مشکلات موجود در پارکت ها ساخته شد و در صورت استفاده صحیح طول عمر نسبتا بالایی دارند.
  • لمینت ها مستقیم از چوب درختان ساخته نمی شوند و جنس آن از الیاف فشرده چوب و برخی از مواد دیگر است.
  • لمینت ها در اجرا به کف ساختمان نمی چسبند و به وسیله ی شیارهایی(کلیک) که به صورت نر وماده در هم درهم قفل می گردند، نصب می شود.
  • در زیرلمینت ها عموما لایه ای فوم سایلنت و یا موکت قرار داده می شود،که در هنگام راه رفتن بر روی آن ها صدای کمتری ایجاد کند.
  • اجرای لمینیت ها،تعویض، جمع نمودن و تعمیر آن ها عموما به راحتی انجام می شود.
  • قیمت لمینت ها از پارکت مناسب تر می باشد و زمان اجرای کمتری نسبت به پارکت ها دارا می باشند.
  • مشکلات آتش سوزی رطوبت و نم در لمینیت ها بسیار کمتر از پارکت ها است.
  • لمینیت ها نیاز به واکس زدن نداشته و تمییز کردن آن در صورت نفوذ آلودگی یا رطوبت به زیرش آسان می باشد.
  • با گرم شدن هوا در تابستان کفپوش های چوبی منبسط شده که به مرور زمان به آن آسیب می رساند. مگر در حالتی که فضایی برای این انبساط لمینیت در فصل های گرم در نظر گرفته شود.
  • فروش لمینت کارتنی می باشد که باتوجه به برند آن متراژ متفاوتی در هر کارتن موجود می باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

نکته بسیار مهم:

هنگام انتخاب پارکت علاوه بر زیبایی آن به علامت AC  روی بسته آن توجه کنید. بسته به کیفیت پارکت و مقاوم بودن آن نسبت به سایش، درجه ای از AC1 تا AC5  به پارکت ها داده شده است.

استاندارد سایش(AC) درلمینت ها چیست ؟

برای انتخاب لمینت مناسب برای طراحی کف ساختمان شما که متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان شما می باشد،چه پارامتر ها و استاندارد هایی مد نظر شماست.بنابراین شاید این سوال برای شما پیش می آید که چه نوع پارکت و لمینیب هایی برای کف ساختمان خود باید انتخاب کنیم.؟

شاید در نظر شما ضخامت پارکت ،درجه AC و یا گارانتی طولانی مدت یک محصول ویا حتی کشور تولید کننده آن مهم باشد.

چه پارکت لمینتی برای  دکوراسیون داخلی خانه یا اداره شما مناسب است ؟

خوشبختانه امروزه استاندارد سایش پارکت (Abrasion Criteria) تعریف شده که توسط تولیدکنندگان این محصول روی بسته بندی آن قید می شود و زمینه انتخاب پارکت و لمینیت به شما کمک زیادی می نماید.

استاندارد سایش (AC) در پارکت لمینیت ها دقیقاً چه معیاری است ؟

  • در واقع این استاندارد مقاومت پارکت لمینت ها در برابر سایش ، لک و حرارت می باشد.
  • عدم موفقیت لمینیت ها در یکی از این آزمون ها برای رد صلاحیت دریافت این استاندارد کافی است.
  • امروزه رتبه AC پارکت لمینیت ها یکی از شناخته شده ترین پارامترها در انتخاب لمینیت مناسب برای دکوراسیون فضاهای مسکونی و یا اداری می باشد.
  • اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر بگوییم، لمینیت های در لایه های رویی خود مقاومت بیشتری نسبت به سایش دارند که این امر به دلیل وجود عنصر Al2O3 (آلمینیوم تری اکسید) در لایه های بالایی آنها می باشد.

چه درجه مقاومت نسبت به سایش(AC) برای انتخاب لمینیت کف ساختمان شما مناسب می باشد.؟

عموماً در منازل مسکونی ازپارکت لمینیت ها،با درجه AC3 و AC2 استفاده می شود و لمینت های دارای درجه سایش AC4 گستره بیشتری در مصارف تجاری و پر رفت آمد تر دارند.

لمینیت ها با درجه سایش AC5 نیز در بازار موجود می باشد، ولی باتوجه با مقاومت مناسب لمینیت AC4 درکف ساختمان ها درجه سایش AC4 در اکثر موارد کافی و مناسب می باشد.

دربین این 5 درجه در لمینیت ها ، درجه سایش AC3 برای استفاده در مکان های پرتردد خانگی (مانند اتاق نشیمن و خواب) کافی می باشد.

5- کفپوش سرامیک در طراحی داخلی:

  • سرامیک یکی از بهترین گزینه ها برای کفپوش ساختمان ها با کاربری های مختلف است و بخاطر زیبایی،تنوع در طرح ها و رنگ ها ،دوام بالا و قیمت مناسب مورد استفاده و متدوال گردیده است .
  • سرامیک به طورعمده از خاک رس و سفال ساخته می شود،که سطح آن با یک لایه لعاب مات ،نیمه براق و یا براق رنگی پوشیده شده است.سرامیک پس از پخت در کوره براساس کیفیت درجه بندی می شود و در ضخامت های بین 4 تا 12 میلی متر نیز تولید می شود.
  • سرامیک ها را با استفاده از ملات سرامیک به کف می چسبانند و دور آن را با  دوغاب ماسه سیمان پر می کنند.البته لازم به ذکر است که سرامیک ها را به صورت چسبی نیز می توان در کف ساختمان کار کرد.
  • سرامیک انواع مختلفی دارند و درطرح ها ، رنگ و ابعاد مختلفی تولید می شوند. قیمت سرامیک با توجه به کیفیت و اندازه متفاوت است. هرچه ابعاد سرامیک بزرگتر باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد. ابعاد رایج سرامیک های کف در بازار  50 *50 ، 60 *60 و … و 120 * 120 می باشد،البته امروزه سرامیک با ابعاد دیگری هم در کف ساختمان استفاده می شود ابعادی مانند 60 در 120 سانتی متر که البته نصب آن به نسبت سخت تر می باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

برخی معایب سرامیک در کف ساختمان:

  • در فصل سرما احتمالا سرما ی آن زیرپا احساس می گردد و محیط اطراف را سردتر می کند .
  • درز و یا بند بین سرامیک مخصوصا از نوع رنگ روشن،  پس از مدتی جرم گرفته وآلودگی میان این  درزها ممکن است به سهولت قابل پاک شدن نباشند.
  • نسبت به ضربه حساسیت دارد زیرا ضربه سبب ترک خوردگی  یا لب پریدگی سرامیک می شود.
  • بخاطرلغزندگی سطح  سرامیک مبلمان و فرش سر جای خود سر می خورند. همچنین باعث سر خوردن و زمین خوردن کودکان نیز ممکن است بشود.
  • مواردی مانند پرز و مو روی سرامیک بیشتر از انواع دیگر کفپوش ها خود را نشان می دهد.

5.کفپوش سه بعدی در طراحی داخلی:

  • نوعی کفپوش یکپارچه که امروزه بازار کفپوش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است .
  • معمولا افرادی که وارد فضایی با این کفپوش ها می شوند شگفت زده می شوند و حتی افراد در لحظه ی اول نمی توانند باور کنند که کف خانه(یا محیط مورد نظر)اصلا وجود دارد.؟
  • قیمت معمول کفپوش  سه بعدی از متری 55 هزار تومان ( تک رنگ ساده) تا 200هزارتومان (کفپوش سه بعدی و استیکر) می باشد.
  • حداقل متراژ برای نصب این کفپوس 3 متر است مربع است و برای فضا های زیر 3 متر ، 3مترمربع محاسبه می شود .

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

6.کفپوش های اپوکسی در طراحی داخلی:

  • این کفپوش اخیرا سهم زیادی دربازار را به خود اختصاص داده است.
  • کفپوش اپوکسی (epoxy flooring) و پلی اورتان کاربردهای صنعتی و خانگی دارند.این کفپوش ها از قابلیت اجرا و پیاده سازی روی انواع مختلف سطوح به خصوص سطوح بتنی برخوردار بوده و ویژگی های فوق العاده ای دارند.
  • به عنوان مثال کفپوش اپوکسی ضخامت نسبتا کمی داشته و در عین حال عایق حرارتی و رطوبتی و آنتی باکتریال بوده و در برابر موارد شمیایی مقاومت فراوانی از خود نشان می دهد . به همین دلیل که از کفپوش اپوکسی برای سالن های ورزشی ،سطوح بیمارستانی، محیط های مسکونی ، کارخانه های صنعتی و… استفاده می گردد.
  • این کفپوش نسبت به سایرکفپوش ها کاربرد گسترده تری دارد و از لحاظ قیمت معقول تر و از استحکام نسبتا بیشتری برخوردار است. این کفپوش از لحاظ ظاهری درخشان و براق است و به خاطرعایق شیمیایی و رطوبتی اش ، قابلیت شستشو نیز دارد. همچنین این کفپوش در تسریع نظافت محیط تاثیر مثبتی داشته و رنگ بندی متنوع اپوکسی قدرت انتخاب بالایی به استفاده کننده خواهد داد.

 

8.کفپوش پی وی سی ( pvc ) در طراحی داخلی:

  • کفپوش پی وی سی کفپوش هایی پلاستیکی هستند .این کفپوش ها ضد آب بوده اند و از قابلیت شستشو برخوردارند.
  • کفپوشی راحت ، نرم و حس بصری یک فضای آرام و راحت را منتقل می نماید.
  • به علت جنسشان وعایق بندی خوب ،در تابستان خنک و در زمستان ها گرم می باشند.
  • بسیار ارزان تراز سایر کفپوش ها هستند و سریعتر اجرا می شوند.
  • متاسفانه اگر جنس خوبی نداشته باشند ،ممکن است زیبایی اولیه خود را از دست بدهند.
  • در برابر خش مقاومتی کمتری داشته و پس از مدتی ممکن است خش بردارند.
  • از لحاظ ایمنی نیز آتش زا و ممکن است دود های سمی تولید کنند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

نحوه نصب کفپوش های پلاستیکی و یا پی وی سی:

در نصب کفپوش های پی وی سی سطح کف و یا سطح زیرین کفپوش  به وسیله یک فیلم یا لایه ای نازک از چسب های مخصوص پوشانده می شود و این کفپوش ها به کف چسبیده می شوند.

طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان

نکته مهم:

از این کفپوش ها عموما به علت خاصیب ضد آب بودنشان در جاهای مر طوب و محل های که آب ریزی وجود دارد استفاده می شود.به عنوان مثال کف آشپزخانه ها.

برخی از خدمات گروه طراحی داخلی و معماری خانه در اصفهان :

گروه طراحی داخلی و معماری خانه که به عنوان یکی از شرکت های معتبر دکوراسیون داخلی در اصفهان،فعالیت دارد.در شاخه های مختلفی در صنعت ساختمان فعالیت دارد که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • طراحی داخلی در اصفهان.
  • طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان.
  • اجرای دکوراسیون داخلی در اصفهان.
  • طراحی و اجرای نما در اصفهان.
  • طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه در اصفهان.
  • طراحی و اجرای کناف در اصفهان.
  • طراحی و اجرای نورپردازی در اصفهان.
  • طراحی و اجرای کاغذ دیواری،پارکت،لمینیت،کفپوش،پوستر دیواری در اصفهان.
  • بازسازی ساختمان در اصفهان.
  • طراحی و اجرای کورین و سنگ مصنوعی در اصفهان.
  • طراحی و اجرای شیشه و آینه در اصفهان.
  • و…

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.