اصول طراحی آشپزخانه

اصول طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

در طراحی دکوراسیون داخلی یک واحد مسکونی بخش های مختلفی وجود دارند،که با یک طراحی منسجم و اصولی می توان علاوه بر دست یابی بر اهداف کلی پروژه بر جزئیات آن نیز اشراف پیدا کرد.

در ادامه به بررسی یکی از مهمترین اجزاء یک ساختمان که نقش مهمی در روند طراحی دکوراسیون داخلی آن دارد می پردازیم.

طراحی آشپزخانه در اصفهان

آشپزخانه:یکی از مهمترین بخش های یک ساختمان مسکونی آشپزخانه آن است که از نظر اهمیت آن در خانه های امروزی، آن را به قلب خانه تشبیه کرده اند. در مقاله پیش رو که توسط کارشناسان گروه طراحی داخلی و معماری خانه که یکی از گروه های پیشرو در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی در اصفهان است. تهیه شده به بررسی نکاتی شاخص در طراحی داخلی یک آشپزخانه خواهیم پرداخت.

در ادامه نکاتی را مطرح خواهیم کرد که در طراحی یک آشپزخانه ایدآل بایستی مد نظر قرار داد:

1.چیدمان تأسیساتی:یکی از مهمترین مواردی که برای داشتن یک آشپزخانه ایدآل بایستی به آن توجه کرد و معمولا مورد توجه طراحان و مجریان ساختمانی قرار نمی گیرید،لزوم داشتن یک چیدمان تأسیساتی مناسب است، که در آن هم محل قرار گیری تجهیزات اصلی ساختمان مانند یخچال،گاز،لباسشویی،ظرفشویی،سینک،آبچکان،هود،فر،مایکروفر،اسپرسو و دیگر اکسسوری های مورد نیاز در نظر گرفته شود و هم اصول فنی و استاندارد ها موجود برای مسیر ها حرکتی و دسترسی ایده ال در نظر گرفته شود.

1 kit

2.تهویه مناسب:در یک آشپزخانه لزوم داشتن جریان هوا و تهویه مناسب از نکات مهمی است،که در جایگذاری اولیه ساختمان یا پلان معماری آن بایستی مورد توجه قرار گیرد.

طراحی آشپزخانه در اصفهان

3.نورپردازی آشپزخانه:نور پردازی یک آشپزخانه به علت اینکه افراد زمان زیادی از عمر خود را در آن سپری می کنند و محلی برای انجام کارهای روز مره است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نورپردازی در یک آشپزخانه را به طور کلی می توان به دو بخش زیر تقسیم کرد:

3.1)نور پردازی برای تأمین روشنایی:

این نوع نور پردازی صرفا با هدف تأمین روشنایی در فضا صورت می گیرید، که این نور می تواند توسط آویزی که در وسط آشپز خانه در نظر گرفته شده است تأمین شود و یا توسط هالوژن ها و پنل های سقفی تو کار و یا روکار موجود در بازار تأمین شود.

البته نور های که در زیر کابینت هوایی قرار می گیرند و سطح روی صفحه کابینت شما را روشن می کنند نقشی مهم در تأمین نور میز کار آشپزخانه ایفا می کنند.

3.2)نورهای تزئینی یکنواخت یا موضعی:

بخشی از نور پردازی ها در داخل یک آشپزخانه ایده آل با هدف ایجاد ظاهری زیبا و مجلل به آشپزخانه صورت می گیرید.که این نوع نور پردازی معمولا به صورت یکنواخت مانند سقف های کشسان یا باریسول،سقف های آسمان مجازی،طرح هایی که به صورت پلکسی یا طرح های سی ان سی در سقف قرار می گیرند اجرا می شوند ویا به صورت موضعی برای نورپردازی در روی محلی شاخص صورت می گیرد.مانند نورمخفی های اجرا شده توسط کناف،چراغ های آویزی که روی جزیره و یا اپن آشپزخانه قرار می گیرند و مواردی از این قبیل که در نورپردازی یک آشپزخانه بایستی مورد توجه قرار گیرند.

طراحی آشپزخانه در اصفهان

4.طراحی سقف آشپزخانه:در طراحی سقف آشپزخانه بایستی ابتدا نوع سقف و کار بری آن را تعیین کنید. اینکه سقف آشپزخانه شما سقف اصلی ساختمان است یا سقف کاذبی که توسط کناف یا پنل های چوبی زده شده است،نقش مهمی در طراحی سقف یک آشپزخانه دارد

اصولا سقف های کاذب با هر جنسی که باشند با هداف زیر صورت می گیرند:

  • ایجاد ظاهری زیبا در سقف آشپزخانه.
  • تأمین نور و روشنایی محیط آشپزخانه.
  • تأمین نور های تزئینی و موضوعی در سقف آشپزخانه.
  • پر کردن فضای خالی بین کابینت هوایی و سقف اصلی آشپزخانه.
  • پوشاندن بخشی از تأسیسات عبوری در سقف آشپزخانه ها.
  • مجزا کردن فضای بین آشپزخانه و سالن توسط سقف کاذب.

طراحی آشپزخانه در اصفهان

5.طراحی کف و دیوارها در آشپزخانه:در طراحی کف و دیوار های آشپزخانه رعایت نکاتی مانند استحکام و دوام،قابلیت شستشو و تمیز کردن،رنگ،جنس،بافت و نوع اجرا مهم و تأثیر گذار است. پس زمان انتخاب متریال و طرح کف و دیوار های آشپزخانه بایستی تمام آیتم های مورد نظر رعایت شود تا به طرحی زیبا و کاربردی برسیم.

طراحی آشپزخانه در اصفهان

6.طراحی کابینت آشپزخانه:یکی از بخش های مهم و اثر گذار در طراحی یک آشپزخانه ایده آل طراحی کابینت آن است که پس از رعایت تمام اصول مذکور بیشترین نما را به آشپزخانه شما می دهد.

طراحی آشپزخانه در اصفهان

در طراحی کابینت آشپزخانه رعایت نکات زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است:

  • انتخاب فرم کابینت متناسب با فضای آشپزخانه.
  • رعایت اصول فنی و ابعادی در طراحی کابینت آشپزخانه.
  • تأمین کابینت مورد نیاز برای آشپزخانه،متناسب با متراژ و نوع استفاده کاربران.
  • رعایت نکات اجرایی در طراحی کابینت آشپزخانه.
  • استفاده از فرم هایی با کمترین پرت فضایی و دسترسی سریع و آسان.
  • انتخاب نوع کابینت و میز کانتر متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی کل فضا.
  • انتخاب جنس،رنگ و بافت کابینت آشپزخانه.
  • انتخاب نوع صفحه روی کابینت آشپزخانه.
  • انتخاب نوع یراق و اکسسوری های مورد استفاده در کابینت آشپزخانه.

برای مشاهده دیگر مقالات مرتبط با طراحی آشپزخانه مانند استفاده از رنگ های خنثی در طراحی آشپزخانه مدرن و انواع چیدمان در طراحی داخلی َآشپزخانه ونحوه صحیح محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه و مصالح چوبی رایج در صنعت ساختمان روی لینک مربوطه در بخش مقالات  کلیک فرمائید.

گروه طراحی داخلی و معماری خانه یکی از گروه های پیشرو در زمینه طراحی آشپزخانه و طراحی کابینت در اصفهان می باشد. برای مشاهده نمونه کارهای بیشتر ما به بخش پروژه ها قسمت پروژه های مسکونی مراجعه فرمایید. همچنین برای مشاهده نمونه پروژه های اجرایی کابینت در اصفهان نیز می توانید به بخش اهالی فن قسمت مصنوعات چوبی مراجعه کنید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.