آب بندی و کاشیکاری استخر


آب بندی و کاشیکاری استخر:

در گذشته بیشتر افراد به منظور عایق کاری استخر از ایزوگام و قیرگونی استفاده میکردند، اما امروزه با پیشرفت علم راهکار های زیادی برای آب بندی کردن استخر وجود دارد، که روش ها و مصالح جدید در رقابت با روش های قدیمی در بازار موجود می باشند. آب بندی دو جزئی یکی از این روش هاست که استفاده از این روش کار نیز نیازمند رعایت کردن مواردی در طی فرآیند و مراحل کار و سپس نگهداری آن است. در این مقاله سعی داریم به معرفی این روش بپردازیم.

مراحل آبندی کردن:

1-(آماده سازی سطح کار)

قبل از شروع مراحل کار ابتدا باید توجه داشته باشیم که سطح مورد نظر آماده برای انجام عملیات باشد. سطح کار باید تا حدالامکان صاف و تراز باشد چرا که موجب استفاده کمتر از مواد آب بندی خواهد شد و در نتیجه هزینه نهایی را کاهش می دهد.

یک لایه سیمان نرمه کمک خواهد کرد که سطح ما صاف و بدون خلل و فرج آماده برای انجام کار باشد. باید توجه داشته باشیم اگر این مرحله زیر سازی با دقت انجام نشود ظاهر نهایی کار خوب نخواهد شد چرا که انجام مرحله کاشیکاری از نظر زیبایی و فنی با مشکل برخواهد خورد.

در عایق بندی سنتی که همان ایزوگام و قیرگونی است ابتدا درز ها و نقاط ضعف سطح کار توسط چکش یا فرز، خالی و سپس توسط ملات ترمیمی که شامل چسب کاشی و رزین تقویت ملات است به نسبت وزنی 1به3 پر میشود.

2-(پرایمر)

برای انجام اجرای آب بندی دو جزئی بهتر است از یک لایه پرایمر ساختمانی استفاده شود. در این مرحله پرایمر، که مایع سفید و رقیقی ست را به وسیله قلمو بر روی سطح اجرا میکنند که خاصیت چسبندگی پرایمر موجب افزایش چسبندگی آب بند به سطح زیرین خواهد شد و در نهایت کیفیت و دوام آب بندی را بالا خواهد برد.

نکته: در صورت اینکه قبل از این مرحله از رزین تقویت کننده ملات یا چسب بتن استفاده شده، نیاز به پرایمر نخواهید داشت.

خشک شدن پرایمر در حالت معمول بین 20دقیقه تا 1 ساعت زمان نیاز دارد اما لازم به ذکر است برای ادامه مراحل کار نیازی به خشک شدن کامل پرایمر نخواهد بود.

3-(مش تقویت کننده)

برای مقاومت کشیشی و تنشی آب بند از مش فایبرگلاس استفاده می شود که یک لایه توری شکل منعطف است که در 2 زمان قابل اجرا خواهد بود:

1-قبل از خشک شدن کامل پرایمر بر روی سطح

2-پس از اجرای دست اول آب بند دو جزئی

نکته: در این مرحله، اجرا پس از انجام پرایمر به دلیل پوشش کامل مش توسط لایه اول آب بند پیشنهاد خواهد شد.

همچنین استفاده از مش تقویت کننده در کنج ها و نقاط حساس مثل اطراف تاسیسات برقی و لوله ها الزامی و در بقیه نقاط اختیاری است.

4-(آب بند دو جزئی)

ضخامت آب بند دو جزئی 3 میلیمتر است که در 2 مرحله با فاصله زمانی 7 ساعت بر روی کل سطح اجرا میشود. آب بندی دو جزئی شامل 1واحد وزنی پودر پایه سیمانی و نصف واحد وزنی رزین پلیمری است که به خوبی مخلوط میشود تا ترکیب یک دست حاصل شود، این مخلوط به دست آمده را میتوان با قلمو،کاردک یا ماله بر روی سطح اجرا کرد.

نکته : بهتر است حالت اجرای این دولایه آب بند به صورت عمود بر هم انجام گیرد یعنی مرحله اول در یک جهت و مرحله دوم در جهت عمود آن اجرا شود. دلیل این کار پوشاندن اشکالات اجرایی خواهد بود.

زمان تست آب بند دو جزئی، یک هفته پس از اجرا خواهد بود.

5-(چسب کاشی)

باید توجه داشته باشیم که امکان اجرای نصب کاشی به روش دوغابی بر روی آب بند دو جزئی وجود ندارد و حتما باید از انواع چسب کاشی استفاده شود. به منظور انجام این کار میتوانید چسب کاشی استخری را با نسبت مناسب آب مخلوط کنید و با ماله دندانه دار بر روی سطح بکشید.

نکته :اگر استخر در فضای باز است میتوان به جای درصدی از آب،رزین تقویت ملات(لاتکس)در تهیه چسب استفاده کرد.

نکات اجرایی:

1-بهتر است جهت شیار های چسب در یک جهت باشد.

2-از اعمال چسب به صورت چرخشی یا لقمه ای پرهیز کنید.

3- به مقدار چسب مصرفی در هر بازه زمانی کار توجه کنید و به مقدار مورد نیاز چسب آماده کنید تا از هزینه ی اضافی جلوگیری شود.

6-(کاشی کاری)

در این مرحله میتوانید کاشی مورد نظر خود را اجرا کنید. بهتر است یک لایه نازک چسب بر پشت کاشی نیز اعمال کنید تا کاشی به خوبی به سطح کار بچسبد. در صورت استفاده از کلیپس و گووه یا صلیب ابتدا آن را داخل چسب و در کنار کاشی قرارداده و سپس کاشی را بچسبانید.

نکته: بهتر است پس از قرار دادن کاشی در دو جهت تکان هایی به آن دهید تا با تمام سطوح درگیری ایجاد شود، سپس با چکش لاستیکی به کاشی ضربه بزنید تا کامل روی سطح کار ثابت شود.

7-(بندکشی)

پس از گذشت 24 ساعت از کاشیکاری میتوان بند های کاشی ها را توسط خمیر بندکشی پر کنید. خمیر بند کشی که ترکیبی از پودر بند کشی و آب است را میتوان با استفاده از رزین تقویت ملات(لاتکس) در برابر آب مقاوم کرد تا دوام و چسبندگی کاشی ها افزایش یابد.

آب بندی و کاشیکاری استخر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.