نقش دکوراسیون ‌داخلی ‌فروشگاه ‌در‌‌جذب ‌مشتری

در زندگی امروزه، با وجود پیدایش تنوع و تعدد در اجناس و طرح ها، به نوعی دیزاین یا دکوراسیون مغازه معرف سطح سلیقه و اجناس داخل فروشگاه هست؛ بنابراین طراحی و چیدمان یک فروشگاه نقشی تعیین کننده در جذب مشتری و معرفی محصولات قابل عرضه در آن فروشگاه را دارد.

وقتی صحبت از طراحی دکوراسیون و چیدمان داخلی یک فروشگاه به میان می آید، می توان ترفندهای متعددی را به کار گرفت. چند اصل مهم و رایج در طراحی داخلی وجود دارند که به وسیله آن می توان حجم فروش خود را افزایش و به کسب و کارتان رونق دهید. از خلق یک فضای به یادماندنی تا طراحی یک ویترین مجذوب کننده و توجه به رعایت علائم و نشانه های تجاری، از جمله مواردی است که از زمانی که فرد به درون فروشگاه شما قدم می گذارد تا لحظه ای که تصمیم  به خرید می گیرد نقش مهمی دارد. در این مقاله به معرفی چند ترفند تعیین کننده در طراحی دکوراسیون داخلی یک فروشگاه موفق می پردازیم.

instagram dst

1-طراحی ویترین فروشگاه:

در تجارت امروز ارائه و نمایش کالا، به هر سبک و روشی که صورت بگیرد؛ از جمله موارد مهم و اولین رکن در یک بیزینس موفق است.

  • ویترین فروشگاه شما می تواند، از یک وبسایت گرفته تا استفاده از دنیای مجازی، پخش و چاپ آگهی و یا طراحی یک ویترین هوشمندانه در ورودی فروشگاه، که در معرض دید عموم است، باشد.
  • ویترین هر فروشگاهی به نوعی نشان دهنده سطح سلیقه و اجناس داخل آن است و محلی برای ایجاد اولین ارتباط با مشتری و به نوعی نمایش بخشی از آن چه داخل فروشگاه است.
  • توجه به این نکته هم حائز اهمیت است، که عموم مردم در نگاه اول، ویترین فروشگاه را معیاری برای ورود به یک فروشگاه می دانند. در صورت وجود یک ویترین با خاصیت دعوت کنندگی اولین قدم را برداشته اید.
  • شما می توانید بخشی از ویترین فروشگاه خود را برای نقل تاریخچه، روند تولید و یا چگونگی شکل گیری یا کانسپت در کالاهایتان اختصاص دهید تا جلوه خاصی به فروشگاهتان ببخشد.

1 d st

2-ورودی فروشگاه:

 طراحی ورودی یک فروشگاه، که در واقع مرز بین فضای بیرون و داخل است، اولین فضایی است که مشتری به آن قدم می گذارد و نقشی مهم در ورود  مشتریان به داخل فروشگاه را دارد و دومین گام در جذب مشتری محسوب می شود.

  • ورودی فروشگاه را به گونه ای در نظر بگیرید که ورود به فروشگاه به آسانی صورت گیرد و بسته به ابعاد موجود 1.5 تا 4.5 متر از بخش نمای جلویی مغازه را به خود اختصاص دهد.
  • ورودی با خاصیت دعوت کنندگی از مواردی است که مشتری را از دنیای بیرون به دل فروشگاه می کشاند و به او القا می کند که داخل فروشگاه شما چیزی برای ارئه وجود دارد.
  • طراحی ورودی با ایجاد حس کنجکاوی باعث می شود ذهن مشتری را درگیر سوالاتی کنید تا برای پاسخگویی به آنها به فروشگاه قدم بگذارد.
  • 2dst

2-طراحی مسیرها در فروشگاه:

  • نتیجه تحقیقات نشان می دهد که ٩٠ درصد مشتریان پس از ورود به فروشگاه بی اختیار به سمت راست متمایل می شوند؛ پس قدم بعدی، طراحی هوشمندانه و مناسب مسیرها در طراحی داخلی یک فروشگاه است.
  • مسیر عبور و مرور را به گونه ای طراحی کنید که هیچ مانعی برای افراد وجود نداشته باشد.
  • دسترسی به تمام بخش ها را فراهم کنید تا رسیدن به بخش های مختلف به آسانی صورت گیرد.
  • شما مسیر را به مشتری القا کنید تا بتوانید او را به محل های مورد نظر خودتان هدایت کنید.
  • با طراحی هوشمندانه مسیرها، حجم رفت و آمد مشتریان را کنترل کنید تا بخشی از مغازه تان بیش از اندازه شلوغ و بخش دیگری خلوت نگردد.
  • شما می توانید مسیرها را با تغییر در رنگ، بافت و یا مصالح به کار برده درسقف و کف و یا یک نور پردازی ویژه متمایز سازید.
  • در مسیرها کالاهایی را به نمایش بگذارید که مشتری را ترغیب کند تا پایان مسیر برود و از همه کالاها دیدن کند.
  •  همیشه نخستین دیواری که پیش روی مشتری است محلی برای قدرت نمایی و عرضه کالاهایی است که مطمئنید می توانند نظر مشتریان را جلب کنند و مشتریانتان را تحت تأثیر قراردهد، پس نسبت به آنچه در این دیوار به نمایش می گذارید و نحوه چیدمانشان سلیقه و ظرافت به خرج دهید.
  •  در مسیرهای اصلی مجموعه های فصل نو، محصولات جدید و کالاهایی که تمرکز به فروش آنها دارید و سود شایان ذکری برایتان دارند قرار دهید.

3 dst

4-ترغیب مشتریان برای بازدید از همه کالاها:

 ترغیب مشتریان برای بازدید از کل فروشگاه، تا حد زیادی به چیدمان و دکوراسیون داخلی آن وابسته است و با دستیابی به این هدف می توانید مشتری را مدت زمان بیشتری در فروشگاه خود نگه داشته و در نتیجه محصولات بیشتری به او عرضه کنید.

  • مشتری را ترغیب کنید، به قدم زدن در فروشگاه  ادامه داده و کالاهای بیشتری ببیند که این امر شانس خرید کردن مشتریان را افزایش می دهد.
  •  با توجه به این اصل مهم که “هر جا که چشم برود، پا نیز به دنبالش روانه می شود.” مسیر را به گونه ای طراحی کنید که در ادامه مسیر آنچه مورد سلیقه و توجه عموم مشتریان است به آسانی در دید قرار گیرد.
  • در هر بخش از کالاهایی که مورد توجه عموم مشتریان است و زیبایی خاصی دارند قرار دهید، تا همه بخش ها پاسخگو سلایق عموم مشتریان باشند.
  • سعی کنید فضاها را به بخش هایی متناسب با اجناس و نوع مخاطبان خود تفکیک کنید، اما در هر بخش کالایی شاخص از دیگر قسمت های مرتبط را هم به صورت موردی به نمایش بگذارید.

4dst

5- طراحی آهسته رو یا فضایی برای مکث و تأمل:

بدترین اتفاق در یک فروشگاه آن است که، مشتریان با عجله و بدون بازدید کالاها از کنار آن ها عبور کنند؛ که این امر شانس شما برای فروش کالاهای موجود را تا حد زیادی کاهش می دهد.

  •  برای حل این مشکل از محل هایی برای استراحت در بین مسیرها استفاده می کنند، که برخی به آنها سرعت گیر می گویند.
  •  باید هر از گاهی به چشم مشتریان استراحت دهید و آنها را برای بازدید مجدد آماده سازید. برای دستیابی به این امر می توانید از قرار دادن علائم تجاری یا ویترین های فصلی شاخص، در فضاهای مکث، استفاده کنید.
  • به کارگیری استندهای مرزی در انتهای یک مسیر یا حدفاصل میان دو مسیر متفاوت، از دیگر ترفندهای طراحی است.
  • به صورت فصلی محل قرار گرفتن فضاهای مکث را تغییر دهید، تا برای افرادی که مشتری دائمی شما هستند تکراری و کسل کننده نباشد.

5dst

6-طراحی محیطی آرام، راحت و متناسب با حال مشتریان:

ایجاد راحتی و آرامش در هنگام خرید برای مشتریان، از جمله مهم ترین عوامل در ترغیب و حضور مستمر و در نتیجه دستیابی به اهداف، در طولانی مدت می شود.

  • در طراحی دکوراسیون فروشگاه، مسیرها، فضاهای مکث، کف، سقف و ویترین های خود را به گونه ای طراحی و چیدمان کنید که فضای بیشتری در اختیار مشتریان قرار گیرد و به آسانی بتوانند به همه اجناس دسترسی داشته باشند.
  •  برای ایجاد احساس راحتی و آرامش در مشتریان، محل هایی برای انتظار و استراحت مشتریان و همراهان آنها در نظر بگیرید، قرار دادن یک صندلی یا مبل راحتی ایده ای فوق العاده است تا مشتریان را ترغیب کند مدت زمان بیشتری در فروشگاه بمانند.
  • مشتریان معمولا همراه با فرد یا افرادی وارد فروشگاه شما می شوند، که علاقه ای به خرید ندارند، با ایجاد محل هایی برای استراحت و یا سرگرم کردن این افراد برگ برنده ای مهم در دستان شماست.
  • در طراحی دکوراسیون مغازه، مبل و صندلی ها، باید روبروی اجناس و کالاهایی باشند که حرفی برای گفتن دارند، تا زمان استراحت هم افراد ذهنشان از خرید غافل نشود.

6 dst

7-طراحی و انتخاب محل صندوق:

محل قرارگیری صندوق فروشگاه، از مواردی است که شاید ذهن شما را درگیر کند، که حتی اگر مزایا و معایب گزینه های پیش رو را بررسی کنید باز هم سردرگم بمانید که محل مناسب برای صندوق کجاست؟

  •  یک اصل طراحی می گوید، صندوق باید نقطه توقف طبیعی مشتریان در چرخه گشت و گذار و محلی با طراحی آگاهانه و با در نظر گرفتن محل ورود و خروج و انتهای مسیر مشتریان باشد.
  • با توجه به این موضوع  که اکثر مشتریان پس از ورود ناخودآگاه به سمت راست  مسیر حرکت می کنند  سمت چپ ورودی می تواند گزینه خوبی برای قرار گرفتن صندوق باشد.
  • محل قرار گرفتن صندوق و پیشخوان، به ابعاد و چیدمان داخلی فروشگاه بستگی دارد.
  •  اگر کارمندی ندارید و فروشگاهتان را به تنهایی اداره می کنید، صندوق باید در محلی قرار گیرد که به آسانی بتوانید هم به ارائه سرویس به مشتریان بپردازید و هم بر قسمت های مختلف فروشگاه احاطه داشته باشید.

7 dst

نکات مهم در طراحی پیشخوان :

  1.  ابعاد پیشخوان را به نحوی در نظر بگیرید تا مشتریان به راحتی بتوانند کیف و وسایلشان را بر روی سطح آن بگذارند.
  2. طرح و ابعاد پیشخوان به گونه ای باشد که هم صندوق دار و هم مشتری به راحتی از آن استفاده کنند و بر اساس نیازهای موجود طراحی شود.
  3. می توانید برخی از اجناس کوچک و جذاب را دم دست مشتری نگه دارید تا در دقیقه ٩٠ هم بتوانید چیزی به او بفروشید.
  4. با علائم و نوشته هایی در بالای پیشخوان، مشتری را از سیاست های کلی فروشگاهتان مطلع سازید  تا بیشتر با برند شما آشنا شود.

8-طراحی دکوراسیون مناسب، پایان یک راه برای رسیدن به موفقیت نیست:

طراحی دکوراسیون مغازه، پایان راهی که برای موفقیت به آن قدم گذاشته اید، نیست؛ بلکه توجه به چند نکته زیر حائز اهمیت است:

  • شما باید به طور پیوسته درحال تغییر، بهبود و اضافه یا حذف بخش هایی از فروشگاهتان باشید تا به الگو مناسب و فراخور حال مشتریانتان برسید.
  • در فروشگاه خود قدم بزنید، محیط را ارزیابی کنید و ببینید مسیرها و علائم، شما را به کدام سمت هدایت می کنند، برای این کار می توانید از کارمندان، دوستان یا اعضای خانواده استفاده کنید و از آنها بخواهید کاملاً صادقانه نظراتشان را بیان کنند.
  •  مشتریانتان را روانشناسی کنید تا بفهمید به سمت چه کالاهایی جذب می شوند و نسبت به کدام اجناس بی علاقه اند.
  • هیچ وقت نقش یک طراحی دکوراسیون هوشمندانه، زیبا و کاربردی را نادیده و دست کم نگیرید.

با توجه به موارد بیان شده داشتن یک دکوراسیون ‌داخلی خوب ‌فروشگاه ‌در‌‌جذب ‌مشتری بسیار اهمیت دارد .پیشنهاد ما به همشهریان عزیز اصفهانی ،انتخاب بهترین گروه طراح داخلی اصفهان می باشد.

برای مشاهده نمونه پروژه های گروه طراحی و معماری خانه در زمینه طراحی دکوراسیون مغازه در اصفهان و طراحی  تجاری در اصفهان به قسمت پروژه ها بخش تجاری مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.