نکات کلیدی در طراحی محوطه و فضای سبز

یکی از شاخه های معماری که امروزه طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است، طراحی محوطه و فضای سبز می باشد،که شامل زیر شاخه های فراوانی از طراحی ویلا و باغ ها گرفته تا طراحی بام های سبز ،بالکن ها،پاسیوها و حیاط های کوچک در خانه های امروزی می باشد.این روزها طراحی محوطه اصفهان نیز رایج شده ،می توانید نمونه هایی را در این شهر مشاهده کنید .

در طراحی و اجرای محوطه و فضای سبز رعایت نکات زیر الزامی می باشد:

  • اولین و موثر ترین گام شناخت زیست بوم و شرایط آب و هوایی منطقه و متناسب با آن انتخاب پوشش گیاهی متناسب با شرایط محیطی می باشد.
  • دومین گام موثر شناخت نیاز های کاربران آن فضا و بکار گیری المان های متناسب با نیاز های فردی و فنی در طراحی محوطه مورد نظر می باشد.
  • سومین گام پیاده سازی و اجرای طرح های مورد نظر با رعایت الزامات اجرایی،توجیهات اقتصادی و بکار گیری مصالح سازگار با شرایط محیطی می باشد.

در مقاله پیش رو که توسط کارشناسان گروه طراحی و معماری خانه در زمینه طراحی محوطه و فضای سبز در اصفهان تهیه شده است سعی بر آن شده است تا به ارائه برخی از نکات کلیدی در طراحی محوطه و فضای سبز طراحان و مجریان عزیز را در انتخاب هر چه بهتر مناسب ترین طرح در این زمینه یاری نماییم.

طراحی محوطه و فضای سبز در اصفهان

1– استفاده از سایبان و آلاچیق در طراحی محوطه:

یک سایبان چوبی ساده و یا یک آلاچیق با فرم و جنس خاصی که متناسب با حیاط خانه شما در نظر گرفته شده،علاوه بر اینکه محلی برای دورهمی های خانوادگی شما فراهم می کند بلکه کل فضا را منظم تر و سازمان یافته تر نشان می دهد و  حس مجللی به حیاط  کوچک خانه شما میبخشد.

طراحی محوطه و فضای سبز در اصفهان

2 – تأمین فضا های مورد نیاز در طراحی محوطه :

در طراحی محوطه و فضای سبز المان های زیادی وجود دارد که می توانید در طراحی خود به کار گیرید اما آنچه مهم است نیاز های  شماست. از طراحی آبنما ها ،برکه ها و استخرها گرفته تا طراحی انواع آلاچیق و مبلمان فضای باز ،باربیکو ها،آتشکده ها ،زمین های بازی و محل هایی برای استراحت و مطالعه که همه و همه نیاز مند یک جا نمایی و طراحی برنامه ریزی شده هستند.

در طراحی محوطه سعی کنید تا تمام فضاهای مورد نیازتان را تعبیه کنید،برای این کار ابتدا فضای حیاط را به چند قسمت تقسیم کنید سپس المان های مورد نیازتان را با در نظر گرفتن مسیر ها، ابعاد ها و اولویت دسترسی در کل فضا چیدمان کنید.

2 LAND

3 – ایجاد  فضاهای دنج وآرام و راحت در طراحی محوطه:

در واقع یکی از اهداف اصلی از طراحی باغ ها ،ویلا ها وحتی حیاط ها وتراس های خانه های کوچک امروزی ایجاد محلی برای دوری جستن از هیاهوهای زندگی روزمره  امروزی است،پس ایجاد محل هایی دنج و آرام برای استراحت و یا مطالعه  نقش بسزایی در کیفیت فضاهای شما دارد.

طراحی محوطه و فضای سبز در اصفهان

4 – استفاده از رنگهای مفرح و شاد در طراحی محوطه :

در طراحی محوطه و فضای سبز انتخاب مصالح و پوشش گیاهی  نقش مهمی در ایجاد رنگ و بافت دارد، پس سعی کنید از مصالح و گیاهانی استفاده کنید که علاوه بر سازگاری با طبیعت و زیست بوم ، رنگ هایی شاد و مفرح و در برخی نقاط آرامش بخش داشته باشند.

البته استفاده از رنگهای جیغ و روشن در فضاهای ورودی باغ ها . چون در ابتدای ورود، افراد با آن مواجح  می شوند ،فضای باز را بزرگتر و دلبازتر جلوه می دهد.

4 LAND

5 – از قدرت پرسپکتیو در طراحی محوطه استفاده کنید:

عموما استفاده ازخطوط طولانی و مستقیمی که منتحی به یک نقطه هستند، فضا را بزرگتر نشان میدهند. برای بهره بردن از این خصوصیت،انتهای خطوط ( مثلا فنسها ،دیوارها،مسیرها ) را به سمت یک نقطه مرکزی متمایل سازید .

طراحی محوطه و فضای سبز در اصفهان

6 – ایجاد نقطه مرکزی در طراحی محوطه:

در طراحی فضاهای سبز ایجاد یک نقطه مرکزی  ایده خوبیست تا فضا را منظم تر و سازمان یافته تر جلوه دهیم .این نقطه تمرکز می تواند از ساختمان اصلی محوطه در نظر گرفته شود تا یک محل نشستن دو نفره کوچک ، یک جای گلدان عمودی ،برکه ها و آبنماها ، آلاچیق ها و دیگر المان های موجود در طراحی محوطه که با توجه به خصوصیات کلی طرح انتخاب خواهد شد.

طراحی محوطه و فضای سبز در اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.