معماری داخلی

لادن هدیه

مهندس معماری داخلی/ معمار و طراح

دانش آموخته معماری داخلی که فعالیت حرفه ای خود را در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی از سال 1390 آغاز کرده و در زمینه طراحی و اجرای تخصصی فضاهای مسکونی، تجاری، اداری، نما، محوطه و فضای سبز به صورت حرفه ای فعالیت دارد.

چرا باید ساختمانمان را طراحی داخلی کنیم:

طراحي داخلي (Interior Design) به عنوان یکی از شاخه های هنری معماری در صنعت ساختمان شناخته می شود،که به منظور  طراحی بهینه بخش های داخلی ساختمان ها به منظور بهبود فعالیت های روزمره زندگی و کار می باشد.

بیشتر زمان افراد درفضاهای داخلی ساختمان های گوناگون سپری می شود. همچنین طراحی داخلی یک بنا به آن روح زندگی می بخشد،بنابراین کیفیت فضاهای داخلی یک ساختمان تأثیری مستقیم بر نحوه عملکرد ما در فعالیت های روز مره دارد. طراحی داخلی،با هدف بهبود عملکرد فیزیکی و روانی افراد در هرفضا برای بالا بردن کیفیت زندگی صورت می گیرد.

طراحی داخلی بر خلاف تصورات غلط فقط مربوط به  اقشار مرفه جامعه و ساختمان هایی خاص نمی باشد .بلکه مربوط به کل اقشار جامعه می باشد.بنابراین طراحی داخلی و خارجی یک فضا از جنبه های گوناگون، امری ضروری در زندگی امروز می باشد که در زیر به  برخی از آنها اشاره می شود.

1_ساخت و ساز مبتنی بر اصول مهندسی:همانطوری که می دانید ساخت و ساز اصولی یا اصطلاحا مهندسی چند سالی است که از موضوعات مهم در ساخت هر ساختمان محسوب می شود.که به مواردی از آن در ادامه اشاره می شود.

  • رعایت اصول در چیدمان بخشهای مختلف ساختمان (آشپزخانه،هال وپذیرایی،اتاق ها،سرویس های بهداشتی و………) .
  • رعایت اصول در استفاده بهینه از فضاهای موجود.
  • رعایت اصول فنی و نکات اجرایی در بخش های مختلف ساختمان.
  • رعایت اصول در چیدمان اجزاء مختلف یک ساختمان (چیدمان تأسیسات،کمد ها،مبلمان و……).
  • رعایت اصول در ابعاد و اندازه استاندارد فضاهای مختلف.

2-ساخت و ساز مبتنی بر زیبا شناختی:همانطوری که می دانید ،همه افراد در هنگام دیزاین یا طراحی ساختمان های خود  بایستی پاسخگو سوالاتی اساسی در مراحل نهایی یا اصطلاحا نازک کاری ساختمان خود باشند، که با یک طراحی داخلی مناسب برای ساختمان خود می توانند پاسخگوی همه ی این سوالات باشند و به نوعی با برنامه ای منظم و منسجم و از پیش تأیین شده به استقبال این امر مهم بروند که در ادامه به مواردی از آنها اشاره می شود.

  • سقف ها(جنس،فرم،رنگ،بافت،نور پردازی)
  • کف(جنس،فرم،رنگ،بافت،نور پردازی)
  • دیوار ها(جنس،فرم،رنگ،بافت،نور پردازی)
  • کابینت(چیدمان،جنس،فرم،رنگ،بافت،نور پردازی،اکسسوری)
  • کمد ها(چیدمان داخلی ،جنس،فرم،رنگ،بافت،نور پردازی،اکسسوری)
  • ویترین ها شلف ها و دکورها (چیدمان،جنس،فرم،رنگ،بافت،نور پردازی)
  • مبلمان(چیدمان،جنس،فرم،رنگ،بافت)
  • وسایل تزئینی(چیدمان،جنس،فرم،رنگ،بافت،نور پردازی)

عناصر مذکور ابزارهای یک طراح داخلی در ایجاد طرحی منسجم ،هماهنگ ،متناسب و خوشایندهستند.

3-ساخت و ساز مبتنی بر محدودیت های اقتصادی:یکی از عوامل بسیار مهم در صنعت ساختمان اقتصاد می باشد که در طراحی داخلی و خارجی یک فضا با در نظر گرفتن این عامل می توان از بسیاری از مشکلات بوجود آمده در زمان اجرا که عموما موجب سردرگمی و حتی متوقف شدن پروژه می شود را جلو گیری کرد که در ادامه به مواردی از آنها اشاره می شود.

  • طراحی بر اساس بودجه: از طریق انتخاب نوع طرح ،جنس مصالح،روشهای اجرا و…
  • طراحی و برآورد هزینه ها قبل از اجرا:از طریق ارائه نقشه های اجرایی ،تأیین جنس و روش های اجرا…و در صورت لزوم تعدیل آن.
  • داشتن برنامه مشخص و از پیش تأیین شده جهت اجرای بخشهای مختلف و در نتیجه جلوگیری از ایجاد هزینه های اضافی.
  • با توجه به وجود طرح های اجرایی، هزینه ها در همه بخش ها قابل برآورد هستند و می توان از تخمین حدودی قیمت ها جلوگیری کرد.
  • مشخص بودن متراژ دقیق و جلوگیری از پرت و خرید اضافی مصالح.

4-ساخت و ساز مبتنی بر زمان بندی منظم و از پیش تأیین شده:زمان و هزینه همواره دو عامل مهم در صنعت ساختمان هستند که به عبارتی لازم و ملزوم یکدیگرند.که در ادامه به مواردی از آنها اشاره می شود.

  • طراحی منظم و از پیش تأیین شده و در نتیجه زمان بندی مناسب برای اجرای بخش های مختلف و در نتیجه کاهش زمان اجرا.
  • زمان بندی در اجرای بخش های مختلف و جلو گیری از انجام چند مرتبه کارها و در نتیجه کاهش هزینه ها.

5-ساخت و ساز مبتنی بر طرح های از پیش تأیین شده:با طراحی داخلی و نما ساختمان های خود می توانید، با داشتن دیدی باز در این راه قدم بر دارید.که در ادامه به برخی از مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

  • داشتن دید کلی از طرح و بررسی امکانات،نیاز ها،محدودیت ها و بازخورد کلی از اجرای طرح در بین افکار عمومی پیش از اجرا.
  • در دست داشتن طرح ها قبل از اجرا و فروش و متقاعدکردن مشتری در پیش فروش واحد ها.
  • انجام تبلیغات رسانه ای بر اساس طرح های ساختمان قبل از اجرا.
  • انتخاب طرح بر اساس دید و سیلقه مشتری و اجرای طرح مطابق با سلیقه خریدار.